Jak se učit na zkoušky efektivněji?

Celý život se neustále učíme. Na některé věci máme více času a na jiné méně. Během několika týdnů zkouškového období musíte prokázat znalosti toho, co jste se učili celý semestr. Při přípravě na státnice je to pak látka za několik let. Naučit se to všechno je hodně náročné. Proto jsem pro vás připravil několik triků, jak se učit na zkoušky efektivněji – jak se toho naučit více a hlavně rychleji. Tak doufám, že vám to pomůže. 🙂

Jak dlouho se učit? Kvalita vs. kvantita

Hned na úvod vás možná trochu zklamu, protože při učení automaticky neplatí, že čím déle se učíte, tím více se toho naučíte. Ne, že byste učení nemuseli věnovat určitý čas, ale chcete-li se učit efektivně, nestačí se jen orientovat na kvantitu hodin!

Určitě to znáte: Někdy nad učením prosedíte celý den a máte pocit, že toho víte méně než na začátku. A jindy si na to sednete jen na hodinu před zkouškou, naučíte se vše, co potřebujete a dostanete za A.

Teď neřeším, jestli je nějaká zkouška „lehčí“ než jiná. I to hraje samozřejmě svoji důležitou roli. Při učení jde ale primárně o kvalitu – kolik si toho zapamatujeme a kolik toho dokážeme použít.

A jak efektivně náš čas věnovaný přípravě využijeme, záleží na tom, jak moc se na to dokážeme soustředit. Je opravdu efektivnější podívat se na látku sice jen hodinu ale při plném soustředění, než se celý den učit a myslet při tom neustále na něco jiného.

Plné soustředění je hodně těžké. Náš mozek ovlivňují rušivé vlivy – sociální sítě, lidé kolem nás, telefonování a mnoho dalšího. Je-li to možné, dejte si váš telefon do režimu letadlo a zcela se odpojte od sociálních sítí.

Vymezte si určitý čas na učení a dělejte přestávky

Nejefektivnější je, když si na učení vyhradíte určitý čas. Budu se učit od – do. Přitom však nezapomínejte na přestávky. Možná se vám zdá pětiminutová přestávka jako zbytečná ztráta času, ale v dlouhodobějším horizontu to bez ní fakt nejde.

Technika Pomodoro

Nikdo se nedokáže celý den soustředit jen na učení. Na tomto principu je postavena technika Pomodoro. 25 minut se intenzivně učíte, pak si dáte 5 minut přestávku, 25 minut se intenzivně učíte, 5 minut pauza a tak pořád dokola.

Díky tomu se vám snáze dosahuje duševní čilosti i stavu tzv. flow, během kterého dokážeme dělat konkrétní činnost s maximálním soustředěním (a efektem) a často ztrácíme pojem o čase.

Během přestávky se projděte po místnosti, ale raději nezapínejte nic, co k výuce nepotřebujete. Jen nevinné kouknutí na Facebook nebo na Instagram se může hodně protáhnout a návrat k učení je pak velmi obtížný.

Jak se motivovat na každý další blok?

Na tuto otázku odpovím obráceně. Chybou je, když si řeknete, že za těchto 25 minut musíte stihnout tuhle celou kapitolu (nebo jednu zkušební otázku). Každá otázka je totiž různě náročná. Něco vás baví více např. marketing a něco méně např. ekonomie.

Díky tomu dokážete za stejný čas projít i 2 otázky z marketingu, ale jen 1 stránku z ekonomie a ještě k tomu se smíšenými pocity. To je úplně v pohodě. Učení je celoživotní proces, není to sprint. Důležité je, abyste dosáhli stanoveného cíle. Cíl však musí být reálný a dosažitelný.

Proto si neříkejte – tuto otázku udělám za 25 minut – ale raději si řekněte, že teď se budete 25 minut učit. Vypadá to jako totéž, ale není to tak. Ten druhý cíl snáze naplníte a učit se vám tak bude lépe.

Mně osobně se osvědčilo učit se celý den jen jeden předmět, protože se mi pak mezi otázkami snáze dělají tzv. „oslí můstky“ – něco navazuje na něco jiného. Každému ale vyhovuje něco jiného.

Mnemotechnické pomůcky

Technika, se kterou jste se již určitě někdy setkali, jsou mnemotechnické pomůcky. Jsou to vlastně věty, části vět, příp. jen slova, která obsahují obvykle počáteční písmena nějakého složitějšího útvaru, který se špatně pamatuje.

Když se řekne mnemotechnická pomůcka, okamžitě se mi vybaví chemie a naše středoškolská paní profesorka, díky které si od roku 2000 pamatuji pořadí jednotlivých chemických prvků v periodické tabulce.

Naučila nás totiž věty, které obsahovaly slova začínající chemickými značkami prvků.

Helenu bal Na Koleno Robustný Cestář Francek.
žela Magda Caňonem Srážela Banány diem.
O Slečno, Sejměte Tedy Podkolenku.
Hezky Nevěrný Arnošt Krátil Xenii Ráno.
bal Bedřich Boženu Celou Nahou, O Fuj, Nestyda.

Těch vět je samozřejmě mnohem víc. Chtěl jsem uvést jen příklad, jak se můžete i relativně nezáživnou látku naučit vtipnou formou.

Použijte myšlenkové mapy

Další metoda, jak zefektivnit učení, jsou myšlenkové mapy, což jsou jakási vlastní znázornění učiva. Výsledkem může být obrázek, nebo nějaké grafické znázornění, které vám pomůže vidět učivo v širších souvislostech.

Je to postaveno na principu, že máte nějaké hlavní klíčové slovo, ke kterému přidáváte další slova nebo symboly, které se vztahují k tomuto tématu a znázorníte i jejich vzájemnou interakci. Takže si zvýrazňujete důležité vazby, používáte různé barvy, zkrátka podoba mapy je jen na vás.

Ekonomie je červená, daně jsou zelené, marketing modrý a podnikovka žlutá

Ke každému předmětu si přiřaďte jednu konkrétní barvu a druhému zase jinou. Někteří studenti jdou dokonce až do takových detailů, že si i na skripta pořídí obal dané barvy a poznámky podtrhávají jen zvýrazňovačem této barvy.

Poprvé jsem se s touto metodou setkal, když jsem viděl takhle obaleny daňové zákony. Zprvu jsem se smál, ale soudě podle výsledků těchto studentů v testu (=ani jeden neopakoval) to asi není špatný způsob učení. Takže pokud máte rádi pestré poznámky, doporučuji. 🙂

Při učení zapojte více smyslů

Řekněte si to na hlas!

Kdykoliv se chystám na nějakou přednášku, nebo na nějaké vystoupení (dříve i při učení na zkoušku), tak si to odříkám. Někdy se přistihnu, že si cosi mumlám i na veřejnosti a to se pak za mnou lidi s překvapivým výrazem ohlížejí a mají mě za blázna.

To je fuk, co si o vás myslí jiní! Důležité je, že to pomáhá! Nejen, že slyšíte svůj hlas, ale můžete si hrát s intonací, pokládat si řečnické otázky, gestikulovat při tom rukama a tvářit se u toho jako byste to byli právě vy, kdo to někomu vysvětluje.

Můžete se v myšlenkách i přenést před zkušební komisí a vyzkoušet si obhajobu diplomové práce. Bavte se tím, hrajte si, přehánějte a tyto příjemné pocity si přineste i k opravdové obhajobě.

Učení ve skupině

Je to hodně podobné předchozímu bodu, který funguje na principu vzájemné interakce – jeden mluví, druhý poslouchá, opravuje a doplňuje.

Je obrovská výhoda, když je někdo dobrý na nějaký předmět, který může ostatní naučit efektivněji a rychleji, než kdyby se na to připravovali sami.

Využijte sluch – poslouchejte 🙂

Poslechněte si záznam přednášky k předmětu, který se učíte. Na některých vysokých školách se přednášky nahrávají a vy tak máte možnost se k nim kdykoliv vrátit. Nevýhodou je, že jsou obvykle dostupné jen pro studenty dané vysoké školy.

Dají se však najít i ty, které jsou veřejně dostupné a přednášky odborníků najdete i na YouTube. Takže pokud chcete odlehčit očím a trochu znevšednit přípravu, poslech je skvělá volba.

Mně tohle pomohlo, když jsem se učil na bakalářském studiu účetnictví a díky podcastům jsem pak prakticky říkal to, co mi znělo v uších, vč. intonace řečníka. No, muselo to vypadat zajímavě. 🙂

Poslech hudby

Sluch lze zapojit i „jen“ poslechem hudby, která ve vás vyvolává příjemné rozpoložení a pomáhá vám v koncentraci. Hudbou jako takovou můžete ovlivnit tlukot srdce, to jak dýcháte i jak se cítíte.

Dnes si můžete stáhnout i aplikace, které vám dle vašich preferencí, pustí tu správnou hudbu pro konkrétní činnost. Pokud se však chcete učit, vyhněte se písničkám, kde někdo zpívá nebo repuje. Za chvíli byste se totiž místo učiva soustředili na text.

Pohyb a aktivní odpočinek

Jestli je něco, na co nesmím zapomenout, protože to na mě působí skvěle, tak je to pohyb při učení. Když jsem se učil na státnice, tak jsem každý den běhal. Můj okruh měl jen 8 km a časem se ani chlubit nebudu. Ale díky tomu jsem si skvěle pročistil hlavu a zbavil se stresu.

Byl jsem tam jen já a ten protivnej kopec! 🙂 Samozřejmě nemusíte běhat, stačí (svižnější) procházka se psem nebo s kočárkem. Pokud rádi plavete, plavte. Pokud rádi jezdíte na kole, jezděte. Prostě jděte ven, ale nezapomeňte se vrátit! 😉

—————————–

Tak tohle byly mé triky, jak se učit na zkoušky. Pokud máte jiné efektivní postupy, napište mi o nich do komentáře a třeba se vám podaří inspirovat i ostatní.

Přeji vám hodně trpělivosti při učení a hodně štěstí u zkoušek.

Pavel Semerád

4.7/5 - (23 hodnocení)

Pavel Semerád
Na vysokých školách jsem studoval 10 let ve všech formách studia a letos jsem zahájil 14. sezónu jako vysokoškolský učitel. O své zážitky, zkušenosti a rady se od roku 2017 dělím na mém blogu, na YouTube a v podcastu O studiu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *