Jak napsat dvě originální diplomové práce současně?

Otázka mého čtenáře

Jsem studentem dvou ekonomicky zaměřených vysokých škol, a právě začínám psát obě diplomové práce.

Budu v nich řešit dvě různé ekonomické analýzy ve vybraném podniku (jde o stejný podnik). Při psaní teoretické části ale zjišťuji, že se mi obsah částečně prolíná.

Potřeboval bych proto poradit, jak vhodně postupovat a jak celý proces koncipovat tak, abych se vyhnul opakování vlastních textů a tím i riziku autoplagiátorství.

Moje odpověď

Rozumím tomu, že jste si chtěl výběrem velmi podobných témat psaní diplomových prací ulehčit. Podle mě to ale nebylo příliš šťastné řešení. Pro studenty bývá velmi obtížné napsat dva zcela originální texty, dostanou-li velmi podobné zadání.

Není vhodné psát dvě práce v jednom roce na jeden podnik

Před tím, než vám poradím, jak se s tím alespoň trochu vypořádat, bych chtěl uvést, že nepovažuji za vhodné psát dvě diplomové práce pro jeden podnik. Co bude přínosem každé z těchto prací a čím se budou navzájem lišit Vaše doporučení a návrhy.

V tomhle vidím jako hlavní problém, ne to, že se Vám budou částečně překrývat definice v teoretické části. To se dá vyřešit poměrně jednoduše.

Zvažte, zda pro praktickou část nevybrat dva různé podniky

Abyste mohl být ve svých návrzích kreativnější, doporučuji vám, abyste si vybral dva různé podniky. Provést ekonomické analýzy můžete přece na podobném principu ve dvou různých podnicích.

Píšete, že se jedná o diplomky.

Opravdu je zpracování ekonomické analýzy v jednom jediném podniku dostatečné? Tohle je tak na průměrnou bakalářku. Od diplomky se očekává větší přesah. Vzpomeňte si na to, až budete psát praktickou část a zkuste to trochu inovovat.

Jak se vypořádat se psaním, aby se vám ty teoretické části tolik nepřekrývaly?

Jednoduchá rada – pište ty práce samostatně; myšleno nejprve první a pak druhou.

Aby se vám tak okatě nepřekrýval obsah obou diplomových prací, doporučuji vám psát práce postupně jednu za druhou. Mám tím na mysli, abyste nejprve vytvořil literární rešerši pro první a pak od nuly ideálně s jinými zdroji tu druhou.

Když to neuděláte…

tak se vám budou obě práce hodně podobat. Ta první odevzdaná diplomka antiplagiátorskou kontrolou bez problému projde, ale u té druhé budou identifikovány podobnosti. A pokud v té druhé nebude citovat sám sebe, bude se jednat o plagiát.

Opisování vlastních textů je také plagiátorstvím. Abyste se mi vyhnul, musíte citovat sám sebe. Když tam ale bude příliš mnoho vlastních citací, logicky si položím otázku, v čem je přínos té druhé práce.

Proto vám radím, abyste se na obě práce díval jako na samostatná díla a pracoval s jinými zdroji i strukturou textu. Jinak se do toho pravděpodobně zamotáte.

Pořád mě ale trápí ta praktická část

Víc – než ta teorie – mě spíše trápí vaše praktická část obou prací. Kdybych byl na místě vašeho vedoucího, tlačil bych vás k tomu, abyste si vybral dva různé podniky.

A ještě bych se kriticky díval na to, že vyhodnocujete jen jeden jediný subjekt.

Pokud to není obsáhlá analýza velkého podnikatelského subjektu a jedná se „jen“ o malého živnostníka, nebo malé s.r.o., rozšiřte analýzu o ideálně několik konkurentů. Tím několik mám na mysli minimálně 3, ideálně 5 a víc.

Tím budete mít příležitost porovnat více dat a přístupů. Vaše návrhy pak budou mnohem pestřejší a budete se mít kde inspirovat.

Přeji Vám mnoho úspěchů při zpracování obou prací.

Pavel Semerád

PS. Pokud tenhle článek budou číst i někteří vedoucí prací, budu moc rád, pokud mi do komentáře napíšete, co byste studentovi doporučili Vy. Předem moc děkuji.

4.5/5 - (2 hodnocení)

Pavel Semerád
Na vysokých školách jsem studoval 10 let ve všech formách studia a letos jsem zahájil 14. sezónu jako vysokoškolský učitel. Potkat se můžeme na přednáškách na Vysoké škole Sting a NEWTON University, příležitostně na FP VUT. Dříve jsem působil také na PEF MENDELU (2011-2023). O své zážitky, zkušenosti a rady se dělím tady na blogu, na mém YouTube kanálu a v podcastu O studiu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *