Jak se připravit během státnic za 5 minut na 3 předměty?

Představte si jednoduchou situaci. Jdete ke státnicím, vylosujete si 3 otázky, pak vás nechají 5 minut na potítku a pak vás z těch předmětů začnou zkoušet. Dá se tohle vůbec zvládnout? Tak právě na to se mě zeptal František v komentáři na YouTube.

Františkova otázka

Dobrý den, chci se zeptat, jak se připravit na státnice, když budou probíhat tak, že mám přípravu 5 minut na 3 předměty (1,5 minuty na předmět) a pak je na každý předmět vyhrazeno cca 7 minut. Existuje nějaká účinná technika nebo taktika?

Přemýšlím o myšlenkové mapě, kdy bych si heslovitě vypsal jen to nejdůležitější a k tomu bych si udělal nějaké vazby.

Moje odpověď

Děkuji Vám za otázku, rád Vám na ni odpovím.

Neodpustím si ale drobnou průpovídku, protože Vám jen prachobyčejně závidím. 5 minut na přípravu je docela luxus.

Já jsem takový extra čas navíc neměl a vždycky jsem musel odpovídat na otázky zkoušejících bez přípravy. Je ale pravdou, že já jsem si otázky předem netahal. Pokládali mi je členové zkušební komise.

Jak bych ten čas využil?

Pokud teď ode mě čekáte nějaké jednoduché a zaručené řešení, jak během 5 minut objevit něco převratného, tak Vás asi zklamu.

Váš úspěch i v tomto případě bude záležet na Vaší přípravě před státnicemi a na tom, jak jste pracoval s (vypracovanými) otázkami.

„Asi jasný“ = nejasný => možná si nevzpomenete

Pokud jste je jen četl ve stylu jó, jasný, jasný, to nějak okecám, dost možná si na všechno důležité nevzpomenete.

Jasný + tohle důležitý = jasný => rychleji si vybavíte

Pokud jste ale dělal nějaké proaktivní kroky jako třeba, že jste si z každé otázky vypsal i pár stěžejních bodů, čímž jste si navodil ten stav u státnic, snáze se vám tyto stěžejní body vybaví.

Když k tomu přidáte i verbální projev, abstraktní doplněk (vybaví se Vám hudba, kterou jste poslouchal během učení), nebo praktický příklad díky kterému se Vám vybaví nějaké vazby, je to jedině dobře.

U státnic se nedají vymýšlet zázraky

Ať už jste zvolil jakoukoliv variantu, doufejme, že byla správná.

Těch 5 minut bych využil hlavně na srovnání myšlenek. A k tomu Vám může opravdu dobře posloužit myšlenková mapa.

Ke každé otázce bych se snažil vypotit alespoň 3 záchytné body. Ideálně ty, které jsou něčím specifické, příp. se očekává, že by je studenti měli znát.

Víc se toho ale opravdu během toho krátkého času (90 sekund na otázku) stihnout nedá.

Přeji Vám úspěšné státnice!

Pavel Semerád

5/5 - (2 hodnocení)

Pavel Semerád
Na vysokých školách jsem studoval 10 let ve všech formách studia a letos jsem zahájil 13. sezónu jako vysokoškolský učitel. O své zážitky, zkušenosti a rady se dělím na mém blogu, na YouTube a v podcastu O studiu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *