Tak je to tady! Umělá inteligence začala výrazně prostupovat prakticky do všech lidských oborů. Zlomovým okamžikem se stal listopadem 2022, kdy společnost OpenAI nabídla světu ChatGPT.
Ne, že bychom do té doby žili v jeskyních. Samozřejmě jsme měli spoustu nástrojů, které nám usnadňovaly život:
- Měli jsme Google (v ČR i Seznam.cz),
- používali jsme Wikipedii,
- pomáhaly nám virtuální asistentky např. Siri,
- zvykali jsme si na komunikaci s chatboty,
- zkoušeli jsme tvorbu obrázků pomocí umělé inteligence v Midjourney.
Tak v čem je ten ChatGPT výjimečný?
Je to nástroj, který s vámi dokáže komunikovat v reálném čase, aniž by měl předdefinované odpovědi. Funguje tak, že mu napíšete dotaz (klidně i v češtině), a ChatGPT vám na něj v reálném čase odpoví.
Parametry odpovědí si můžete sami nastavit dle potřeb.
- Je libo čeština? No problem.
- Potřebujete něco vysvětlit laikovi? No problem.
- Potřebujete text pro odbornou veřejnost? No problem.
- Potřebujete odpověď lépe vysvětlit? No problem.
- Potřebujete odpověď na základě nepřesností nebo kritiky od učitele upravit…?
Cože, od učitele?
Hele, na rovinu. Fakt jste ani na zlomek sekundy nepřemýšleli nad tím, jak by bylo super, kdyby se dala umělá inteligence využít i při studiu?
Honza Kohut, odborník na problematiku efektivního učení, právě o těchto možnostech napsal článek (Chat GPT: Jak ti AI pomůže být lepším studentem?).
Názorně popisuje, jak by se dalo ChatGPT využít při studiu. Učíte se a najednou se objeví něco, čemu nerozumíte. Stačí položit otázku, dostanete odpověď a vy se tak látku lépe naučíte.
Pokud má tedy ChatGPT sloužit k lepší a efektivní práci a přípravě studentů, vřele je doporučuji a trochu lituji, že jsme tento nástroj neměli už za nás. 🙂 Bohužel, jak už to bývá, dobré věci bývají zneužity.
Kdy jsem poprvé slyšel o ChatGPT?
Poprvé to bylo od mého polského kolegy Piotra Lutyho z Wroclawské univerzity. Řešili jsme tehdy něco kolem společného článku a v rámci našeho rozhovoru se mě zeptal, jestli jsem už slyšel o ChatGPT.
Když jsem popravdě odpověděl, že zatím ne, tak mi popsal chování polských studentů, kteří ho využívají právě pro psaní akademických textů. A že učitelé nevědí, jak tohle odhalit.
Po našem rozhovoru s Piotrem jsem se zeptal odborníka na akademickou etiku a mého kamaráda Tomáše Foltýnka, jestli neví, jak to zneužití odhalit. Překvapila mě jeho reakce: „Ne, tohle se nedá odhalit. Jak bys to chtěl udělat? :)“
Proč bych se měl bát toho, že mí studenti budou používat chatbota?
Byl jsem zhrozen. Tomášova slova mi vůbec nedávala smysl. Jak může rezignovat na to, čemu zasvětil velkou část svého života. Pochopil jsem to až v okamžiku, když jsem si na Twittru přečetl jeho plán:
„Here’s what I plan to do about chatbots in my classes: pretty much nothing.“
Emphasize the intrinsic motivation of students, and teach them how to critically evaluate the chatbot’s outputs and how to improve them.
„Let’s devise ways to make chatbots work for all of us.“— Tomáš Foltýnek (@TFoltynek) February 7, 2023
Byla to jeho reakce na článek „Why I’m not worried about my students using ChatGPT“ uveřejněný v The Washington Post. Pokud máte jen chvíli času, doporučuji vám, abyste si ho přečetli.
Lawrence Shapiro mi v něm – vyděšenému akademikovi – ukázal poměrně jednoduchý způsob, jak se s tím vším smířit. Nyní už chápu jeho výzvu akademikům, aby studentům nepřestávali zadávat písemné práce. Těch pár studentů by podvádělo i tak…
Chatboti zkrátka změní tradiční studium
Za poslední 3 roky se toho v českém školství změnilo tolik, kolik se toho neudálo od dob Marie Terezie po začátek COVIDu.
Celý svět se musel naučit používat moderní technologie. Lidé se naučili žít v online prostoru (ať už na efektivitu tohoto vzdělávání máte názor jakýkoliv).
A nyní, když se objevují nové a nové nástroje, tak bychom se ve školách měli vrátit do doby kamenné a tvářit se, že ty nástroje neexistují, popř. je ZAKÁZAT?
Dnešní děcka tráví mimo školu mnohem více času při práci s moderními technologiemi. Až nás to jako rodiče štve. Na jejich obranu ale uvedu citát, jehož autora bohužel neznám: „Kdyby ty vymoženosti byly dostupné už za našeho dětství, byli bychom úplně stejní.“
Vraťme se zpátky ke studiu. Nezapomínejme na to, že je chození do školy sice důležitá část našich životů, ale je to období, které nás připravuje na naši profesní kariéru. Mluvíme tady o dalších 35+ letech, během kterých se musíme dokázat přizpůsobit neustálým změnám.
I proto by měly školy překročit vlastní stín a ukázat studentům, jak ty různé nástroje využít pro blaho nás všech. Dost možná by měly studenty motivovat k jejich využívání.
Škola by měla studenty naučit také kriticky myslet. Studenti by tak měli být schopni kriticky pracovat s textem a ověřovat si jeho obsah, ať už je autorem člověk nebo umělá inteligence.
S tímto mým vnímáním světa (přes růžové brýle) se s vámi dnes loučím.
Pavel Semerád
PS. ChatGPT má omezenou pracovní paměť na max. 3000 slov, takže za vás celou bakalářku ani diplomku nenapíše. Navíc si někdy vymýšlí zdroje, které neexistují. Hrozí tak zde riziko překladového plagiátu, ale o tom třeba zase někdy příště.