Když se řekne síto ve vztahu k vysoké škole, asi se vám vybaví předmět, jehož úspěšné ukončení je pro většinu studentů (i přes obrovskou snahu) nad jejich síly.
To, co nezvládly přijímačky, velmi jednoduše vyřeší jeden nebo dva předměty v prvním ročníku. Dál postoupí jen ti, kteří předmět s nechvalnou pověstí strašáka udělají. Někde je to matematika, někde je to (mikro/makro)ekonomie a u vás je to třeba něco jiného.
Tento „přírodní výběr“ má za cíl jediné – vybrat studenty, kteří mají pro studium předpoklady. Mně se slovo „předpoklady“ nelíbí, protože jsem na vlastním příkladu dokázal, jak se síto může mýlit.
Kdybych v určitou chvíli neměl i trochu štěstí, nikdy bych nedokončil ani bakalářské studium, natož doktorát a dnes bych nepsal svůj blog jako učitel.
Není síto jako SÍTO
Proto se dnes nechci bavit o sítu ze strany vysoké školy.
Chci se podívat na druhou stranu – na studenty – a na metodu, kterou někteří z nich využívají pro úspěšnější zkouškové období. No, úspěšnější zní až příliš ambiciózně. Řekněme raději efektivnější. To bude asi lepší.
SÍTO, které používají mazáci
Nedávno jsem seděl s jedním svým studentem. Martin za mnou přišel pro radu kvůli diplomce a už ani nevím, jak jsme se dostali k jeho studiu a ke zkouškovému období.
Bylo to pro mě zajímavé setkání, protože mi během několika minut vysvětlil velmi efektivní metodu, jak udělat zkoušky s minimálním úsilím.
I když jsem svůj vlastní postup popsal již v dřívějším článku, Martin a mnozí další ho ještě zefektivnili.
Ne, že bych jejich postup neznal, ale nikdy jsem na něj nenašel odvahu. Nikdy jsem nebyl ten pravý mazák! Ale jsem rád, že jsem několik takových (po)znal. 🙂
O co tedy jde?
Zkouškové období trvá obvykle 5-6 týdnů. Během této doby musíte zvládnout různé množství zkoušek s různou náročností.
Někdy se jedná o „prosívací“ předměty, ale jiné (a tímto se omlouvám svým kolegům – učitelům) studenti berou tak, že jsou jen do počtu a je potřeba se jich, co nejrychleji zbavit.
Proto si v prvním týdnu zkouškového zapíšou maximální počet termínů u všech zkoušek. Nebojí se jít na předtermíny.
Přijde vám to jako harakiri? Vždyť se přece nejsou schopni naučit na všechny zkoušky!
A o to právě jde!
Je jasné, že se na všechny termíny ani učit nebudou. Volí staré studentské pořekadlo – Zkouška je o tom, zkusit učitele jestli to napíše. 🙂
A tak se zúčastní všech (nebo alespoň větší části) termínů a čekají, jestli se jim v indexu přece jen někde nezazelená. Tímto způsobem jsou schopni „dát“ i více než polovinu zkoušek. Něco si pamatují, něco opíšou (CO??!!) a něco okecají.
Od zbytku samozřejmě vyletí a musí si zapsat druhý termín.
Co to má za logiku?!!
Pokud jste student, který dle jejich žargonu, „hraje na průměry“, nikdy to nepochopíte. Nikdy se totiž pro tuto metodu nerozhodnete, protože vám v tom brání odhodlání udělat vše co nejlépe a na co nejmenší množství pokusů.
Jim ale nejde o průměr. Je jim jedno, jestli zkoušku „udělají“ na první nebo na druhý pokus. Usilují jen o co nejefektivnější a nejrychlejší způsob, jak udělat zkouškové a prodloužit si prázdniny. A v tom jim pomáhá SÍTO.
Drsný, že…
No, a to je tajemství opravdových mazáků.
Upřímně si myslím, že tahle metoda nejde použít vždy. Obzvláště na těch vysokých školách, kde u většiny předmětů musíte mít opravdu dobrý teoretický základ, abyste se mohli poprat alespoň o Ečko, se SÍTO použít moc nedá.
Přesto existují předměty – „okecávací“ – kde více než na teorii záleží spíše na způsobu projevu a použití znalostí, na argumentech a kreativním myšlení. Proto se vždycky najdou studenti, kteří je risknou téměř bez přípravy. Buď to vyjde, nebo ne.
Přeji vám úspěšné zkouškové, ať už zvolíte jakoukoliv taktiku.
Pavel Semerád
Zajímavý článek, jako vždy! Moc ráda Vás čtu!
Jinak já volím na zkouškové podobný styl, ne tedy že bych si bezhlavě zapisovala zkoušky, na které se nenaučím, ale hodně se mi osvědčilo domlouvat si a chodit na předtermíny, a hlavně jít na zkoušku i ve chvíli, kdy mám pocit, že to ještě „neumím dost“. Dřív jsem se dost často přepisovala na pozdější termíny.. aby se pak nakonec ukázalo, že bych to zvládla klidně i na ten původní. Ne třeba na A, ale akorát jsem si prodloužila dobu učení a nejistoty. A mám každé zkouškové poměrně dost zkoušek a málo termínů, protože na našem oboru (chemie) není moc studentů, takže se ani moc termínů nevypisuje.
Děkuji za kompliment :), moc si toho vážím.
Také jsem objevil jako student kouzelnou moc předtermínů :-). Všem je doporučuji, protože ta atmosféra před Vánoci je úplně jiná. Naopak odkládání zkoušek na později, „až se to pořádně naučím“, není dobrá taktika. Nikdy to nikdo neumí na 100 %. (Ale to nesmím říkat moc nahlas.)