Tenhle článek začnu – možná trochu netradičně – dvěma mýma AHA momenty.
1. Zkušenost s online studiem
Když jsem v srpnu 2019 psal o mých důvodech, proč jsem se rozhodl studovat MBA, mj. jsem uvedl, že je to pro mě nová zkušenost s online studiem.
Studium online je studium budoucnosti. Pro mě to bude sice něco úplně nového, ale určitě se těmto moderním trendům nebráním. Vlastně ani nemůžu! Vždyť už teď se na některých vysokých školách přednášky nahrávají a časem to bude i na těch ostatních.
Měl jsem pravdu, jen jsem nečekal, že to budete tak brzy. Vysoké školy přešly v březnu na distanční studium a já jsem během tohoto víkendu natočil na YouTube dvě online cvičení pro mé studenty. To je něco, co jsem si v tom srpnu nedokázal představit.
2. Člověk nikdy neví, co a kdy se mu bude v životě hodit
Je to víc než rok, co jsem uveřejnil své první video na YouTube. Nezaujatý člověk by řekl: „Tý jo, a co je na tom? Vždyť videa na YouTube zvládnou i šestileté děti.“ A má pravdu. Vždyť na tom fakt nic není.
Jenomže, já jsem se na to chystal hodně dlouho. Nechtěl jsem nic nechat náhodě. Vždyť jen rok jsem „vybíral“ kameru. Chtěl jsem, aby mé vystoupení bylo dokonalé. Je mi skoro až k smíchu, jak moc jsem to chtěl mít vše perfektní.
Perfektní to samozřejmě nebylo. Hlavně ze začátku jsem musel videa stříhat mnohem častěji než dnes. Dokonce mi u druhého videa napsala jedna divačka komentář:
Video má délku 4:24, pojďme společně spočítat, kolikrát je sestříhané.
Napočítal jsem 19 střihů. Jsem vážně moc rád, že se mi dnes daří točit videa lépe. Tahle změna ale nepřišla ze dne na den. Je za tím hodně práce a spousta jí je ještě přede mnou. Na svých slabých stránkách se snažím pracovat, ale jde to pomalu.
Často jsem přemýšlel nad tím, že se na to vykašlu a zůstanu jen u psaní blogu.
A co jako s tím?
Oba tyto momenty mi pomohly k jedné věci – nedobrovolně se adaptovat na vzniklou situaci a natočit online přednášku na YouTube.
Musím však dodat, že kdybych tuhle zkušenost neměl, pravděpodobně bych opakoval svůj předchozí „vývoj“ a rok vybíral kameru. Jinak řečeno, neudělal bych vůbec nic.
Proto bych se s vámi chtěl podělit o zkušenosti, jak komunikovat se studenty online
Od studentů často slýchám kritiku, že jsou mnohé vysoké školy sto let za opicemi, když nejsou schopné zajistit online přednášky. Jsme přece v 21. století!
Ano, jsme.
Ale na obranu učitelů – většinu z nás nikdo neučil, jak používat ke vzdělávání moderní technologie a jak natáčet videa. Učili nás úplně jiné věci. V těch vynikáme a ty učíme.
Pokud, však někdo z vás, milí kolegové, také přemýšlíte, že budete pro studenty natáčet videa, máte hned několik možností, jak na to.
1) Můžete natáčet videa v učebnách
Tohle je asi ten nejpřirozenější vzhled přednášky, ale je současně i nejnáročnější! Má totiž nevýhodu, že budete potřebovat profesionálnější vybavení – kameru, mikrofon a dost možná i někoho, kdo bude dohlížet na záznam během celé přednášky.
2) Videorozhovory přes Skype
Většina z vás již jistě o Skypu slyšela. Skype je bezplatný software, který vám umožní udělat videorozhovor s maximálně 50 účastníky online. Stačí vám tedy mít nainstalovaný tento software, mikrofon a kameru připojenou k počítači.
3) Microsoft Teams
Teprve tento týden jsem se dozvěděl, že existují „teamsy“ a že je s ním možné udělat videokonferenci i pro např. 400 studentů. Z těchto videokonferencí je možné udělat záznam.
4) Nahrávání obrazovky během přednášky
Pokud budete potřebovat během přednášky něco napsat „na tabuli“, využijte funkce nahrávání obrazovky. Je to i ideální způsob nahrávání pro ty, kteří se před kamerou necítí dobře.
Váš komfort je samozřejmě velmi důležitý, protože významně ovlivní váš celkový výkon. Ze zkušenosti vám mohu říct, že jsou pro mě nejhorší první 3 minuty (než začnu), a pak už to vůbec nevnímám.
Jak dělám online přednášky?
Protože si myslím, že je pro studenty důležité, aby si mohli online přednášku pustit v případě potřeby i opakovaně, nahrávám videa na YouTube (jde na něm udělat i živý přenos).
Během přednášky nahrávám obrazovku (používám program Filmora 9) a přes mikrofon (Trust GXT 212) doplňuji svůj výklad. Můžete však využít jakýkoliv software, ať už placený nebo neplacený, a jakýkoliv mikrofon.
Hotovou přednášku pak nahraji na YouTube (musíte mít svůj účet na Google). Po nahrání do YouTube získám odkaz (URL adresu), který můžu poslat studentům. Ještě doplním, že vlastní videa mohou být buď veřejná, neveřejná nebo soukromá.
Veřejná znamená, že vaše video může najít kdokoliv. Neveřejné video „najde“ jen ten, komu pošlete link. Soukromé spustí jen ten, komu k tomu dáte právo. Videa lze v budoucnu kdykoliv skrýt, nebo smazat.
Chcete natáčet videa?
Milí kolegové, aktuální situace je náročná pro všechny. Pro nás i pro studenty. Pojďme jim tedy pomoci s přípravou během samostudia.
Vykašlete se na všechny předsudky a nebojte se natočit svoji přednášku. Věřte mi, že to vaši studenti ocení. Nebojte se toho, že něco nebude dokonalé.
Studenti po vás nechtějí, abyste je bavili jako úspěšní YouTubeři. Oni jsou hladoví po informacích, tak jim je dejte. Vzájemně vás to obohatí. Vy je tím, že snáze pochopí teorii ze skript, a vy se zase naučíte něco, k čemu byste se možná nikdy nedostali.
Zvládnu to?
Věřím, že ano!
Pokud byste potřebovali poradit, neváhejte se zeptat fotografů, kameramanů, nebo IT oddělení na vaší vysoké škole. Jistě vám poradí a případně půjčí vybavení.
5) Alternativa k videím – zvukový záznam
Chápu, že nemusíte být fanoušky moderních technologií, nebo se nechcete „ukazovat“ na veřejnosti. V tom případě mám pro vás alternativu.
Přednášku můžete nahrát na diktafon např. do vašeho telefonu a zvukový záznam (mp3 nebo mp4) jednoduše vložte do informačního systému. Tento podcast si pak mohou studenti poslechnout, když budou listovat vaší přednáškou.
Přeji vám hodně sil a příjemnou zábavu!
Pavel Semerád