4 nástroje pro váš online dotazník

Studenti každoročně při zpracování bakalářek a diplomek dělají dotazníková šetření. Dotazník má totiž obrovskou výhodu. Když nevíte, co psát, zeptejte se ostatních lidí (respondentů) na jejich názor.

Ať už je návratnost dotazníku jakákoliv, máte alespoň nějaké odpovědi (data), které můžete statisticky zpracovat. Výsledky pak stačí vhodně okomentovat (interpretovat), diskutovat s jinými autory, a u státnic práci obhájit. Pojďme se tedy podívat, jaké technické nástroje vám mohou pomoci se správou online dotazníku.

Online dotazník

Výhody a nevýhody online dotazníků

Existuje mnoho způsobů, jak oslovit respondenty s vašimi otázkami. Sběr dat může probíhat např. formou osobního a telefonického rozhovoru, nebo online. Výhodou vyplňování anket a dotazníků na internetu je jejich časová a finanční nenáročnost. Respondenti vám mohou odpovědět právě tehdy, kdy se jim to bude hodit. Je tak vyšší pravděpodobnost, že tak skutečně učiní.

Samozřejmě existují i nevýhody. Odpovědi mohou být zkresleny tím, že respondent nepochopí otázku, a odpoví na něco jiného. Připravujete se i o možnost rozhovor dále rozvinout a získat tím cenné informace. Ano, i toto byste měli zvážit při výběru formy dotazníku. Ale co vám budu povídat, stejně si to uděláte po svém. 🙂

Jak vytvořit online dotazník?

Pokud se už rozhodnete pro elektronický formulář, budete potřebovat vhodný nástroj, který vám umožní různorodou nabídku otázek a odpovědí. Nechci se pouštět hlouběji do teorie, ale je velkou výhodou, pokud poskytovatel služby nabízí např. optimalizované zobrazení pro mobilní telefony.

Jen si zkuste vyplnit dotazník bez této možnosti a zjistíte, jak rychle zmáčknete křížek. Některé otázky a odpovědi mohou být důvěrné, proto je v dnešní době standardem, že jsou stránky zabezpečeny certifikáty. Možnost exportovat výsledky do nějakého tabulkového editoru je pro další zpracování úplná nutnost.

1. Dotazník od Google

Oblíbenou platformou nejen pro ankety jsou dokumenty od Google. Služba je zdarma bez omezení. Stačí vám jen vytvořit si účet a můžete začít s tvorbou dotazníků. Dokument není přeložen do češtiny, musíte si ho tak upravit sami. Není to ale nic těžkého a je to poměrně intuitivní.

2. Dotazník od Survio – doporučuji

Pokud nechcete ztrácet čas s překladem, použijte dotazník od Survia. Základní nastavení je česky a zdarma, a myslím si, že vám bude pro bakalářskou nebo diplomovou práci stačit. Potřebujete-li nějaké nadstandardní služby např. napojení dotazníku na Google Analytics, použijte placenou verzi.

Jak poslat dotazník e-mailem?

Když jsem posílal svoje první dotazníky, udělal jsem spoustu chyb. Vzal jsem prvního poštovního klienta, kterého jsem měl nainstalovaného v počítači, a bezhlavě jsem rozeslal několik set e-mailů.

Vůbec jsem nevěděl, jestli e-maily došly nebo jestli je někdo alespoň otevřel. Takže jsem týden počkal a poslal jsem e-mail všem raději ještě jednou. Možná máte podobný nápad, vždyť je to tak lehké!

Jenomže, co si o mě mysleli mí respondenti? No, jasně. Pokud mě hned nesmazali, tak mi jistě dali krásné označení SPAM a další komunikace již byla zbytečná.

Profesionální nástroje pro rozesílání e-mailů

Dnes se dělá e-mail marketing úplně jinak. Nástroje, jako jsou MailChimp nebo SmartEmailing, za vás vyřeší technické požadavky na hromadnou korespondenci a tím vám pomohou dosáhnout vyšší míry doručení (a odpovědí). Navíc budete mít přehled i o úspěchu vaší kampaně. Víte:

  • kolik příjemců e-mail otevřelo (open rate),
  • kolik příjemců kliklo na adresu vašeho dotazníku (click rate),
  • kolik příjemců se odhlásilo z vašeho seznamu (unsubscribed),
  • na kolik adres nebylo možné e-mail doručit (bounce).

K čemu vám to může být? No třeba proto, abyste neSPAMovali celou databázi, ale abyste mohli poslat opakovaný e-mail např. jen tomu, kdo váš e-mail (ještě) neotevřel.

Je hloupé kontaktovat někoho, kdo už klikl na váš odkaz, a žádat ho o vyplnění znovu. Sám jsem dostal několik e-mailů typu: „Však jsem vám už dotazník vyplnil!“

3. MailChimp – doporučuji

MailChimp je celosvětově rozšířený nástroj, který je využíván právě pro správu e-mailových databází. Hlavně pro začínající projekty je ideální, protože nabízí své služby zdarma až do limitu 2000 kontaktů.

Jeho drobnou nevýhodou je, že tento „opičák“ mluví jen anglicky. Vše se dá ale jednoduše upravit (editovat).

4. SmartEmailing

České řešení se jmenuje SmartEmailing. Jeho služby můžete využívat 14 dní zcela zdarma až do limitu 1000 kontaktů. Je vhodný jak pro jednorázové kampaně, tak i pro dlouhodobý profesionální marketing.

Pevně věřím, že vám tyto nástroje pomohou a váš dotazník bude ještě o kousek lepší.

Přeji vám úspěšnou práci s dotazníkem.

Pavel Semerád

4.6/5 - (26 hodnocení)

Pavel Semerád
Na vysokých školách jsem studoval 10 let ve všech formách studia a letos jsem zahájil 13. sezónu jako vysokoškolský učitel. O své zážitky, zkušenosti a rady se dělím na mém blogu, na YouTube a v podcastu O studiu.

Komentáře: 3

  1. Je to dobrý nástroj, zejména v případech, kdy člověk nemá moc jiných „tvrdých“ metrik. Pak přichází na řadu dotazníkové šetření nebo šetření formou rozhovorů apod. Také jako nějaké prvotní šetření pro zorientování se v problematice je to fajn, např. zjištění v nějakém prostředí/firmě, co je a co není využíváno apod. 🙂

    1. Souhlasím, že je to dobrý nástroj. Ale někdy se dotazníky používají i tam, kde nedávají moc smysl a mohly by být nahrazeny jinou (=vhodnější) formou pro získání informací a dat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *