Anotace diplomové práce – snadno a „rychle“

Sdílejte článek s přáteli.
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email

Víte, proč je anotace důležitá?

Pokud jste na tento článek narazili vyhledáváním na internetu, podle čeho jste se rozhodli, že kliknete právě na něj? Jste-li na mém blogu poprvé, určitě to nebylo kvůli mé krásné doméně. 🙂

Spíše jste jen zadali klíčové slovo do políčka pro vyhledávání a během sekundy na vás Google „vyplivnul“ 3 miliony výsledků.

Abyste byli k nalezení…

Zaujal vás název článku? Nebo jste se rozhodli k návštěvě až po přečtení popisku, který lépe vysvětluje, na co se můžete těšit, když si moje moudra přečtete.

Psal jsem ho tak právě proto, abyste si ho všimli, a vidíte, funguje to.

Pochlubte se i vy svojí prací, aby vám přinesla vysněné pracovní místo nebo obchodní spolupráci. Bez dobré anotace (=reklamy) si vás ale budoucí partneři nevšimnou.

Co je to vlastně „ta“ anotace?

Než začneme psát, udělejme si jasno v pojmech – abstrakt, anotace a resumé. Často se zaměňují, i když jsou mezi nimi rozdíly a každý z těchto pojmů znamená něco jiného.

Jen ve stručnosti:

  • abstrakt obsahuje stručné uvedení cíle, metodiky, výsledků a závěru,
  • anotace stručně uvádí, o čem práce pojednává, neobsahuje však konkrétní výsledky,
  • resumé stručně shrnuje výsledky a závěry.

Teď, když už si rozumíme, můžeme se pustit do práce – psaní anotace.

Délka (rozsah) anotace

Délka se může lišit v závislosti na požadavcích vysoké školy. Obecně se uvádí rozsah do cca 10 řádků. Může být i kratší, ale jako minimum bych uvedl alespoň polovinu – tzn. 5 až 6 řádků.

Jazyk anotace

I když píšete práci v češtině (ve slovenštině), anotace by měla mít i anglický překlad. Díky němu se zvýší šance, že vás někdo najde i v mezinárodních databázích.

Nezapomeňte na klíčová slova

Vraťme se trochu na začátek našeho příběhu. Vzpomínáte si ještě, jaké klíčové slovo jste zadali do vyhledávače, než jste našli můj článek? Je velmi pravděpodobné, že i ostatní čtenáři budou hledat podobná slova (skupiny slov).

Nezapomeňte je proto uvést jako klíčová slova (anglicky keywords). Zvolíte-li správná klíčová slova, opět vás snáze najdou.

Jak napsat anotaci?

Mám pro vás dvě rady:

  1. Anotaci pište až úplně nakonec – až dopíšete práci – je totiž jednodušší přizpůsobovat anotaci diplomce než obráceně.
  2. Před psaním anotace si práci ještě jednou přečtěte, abyste si připomněli, co v ní vlastně je.

Z psaní ale nedělejte žádnou vědu. Stručně napište (obecně), jakému tématu se věnujete, jakou konkrétní oblast zkoumáte, popř. v jakém časovém období + další zajímavosti, které nalákají čtenáře, aby si práci přečetl. Třeba nějak takhle.

Příklad nezajímavé a zajímavější anotace

Představte si, že se vás kamarád zeptá, o čem je vaše práce? Asi na něj hned nevybalíte, že se zabýváte supr-dupr-čupr vzorci… Bylo by totiž pravděpodobnější, že by našel na zemi milion korun, než že by pochopil, co mu vlastně chcete říct.

Posuďte sami…

V diplomové práci píšu o karuselových obchodech v rámci intrakomunitárních plnění. Konkrétně se zabývám § 106a, § 106aa, § 106ab, § 108, § 108a,, § 109 a § 109a zákona č. 235/2004, ale hlavně těmi pasážemi které umožňují reverse charge nebo quick reaction mechanism.

nebo

V diplomové práci řeším podvody u daně z přidané hodnoty, ke kterým dochází při obchodování mezi členskými státy Evropské unie. Zabývám se možnostmi řešení, které umožňuje přenesenou daňovou povinnost, ručení za nezaplacenou daň a mechanismus rychlé reakce.

I když nejste odborníky na DPH („dépéhá“), pak z toho druhého představení pochopíte mnohem více, přestože tato pasáž obsahuje méně znaků (=je kratší). Za sebe mohu říct, že by ani mě 1. verze nemotivovala k přečtení.

Všimněte si ale, že ani jedna anotace neprozrazuje to podstatné – nejsou zde uvedeny výsledky. Je tedy na čtenáři, zda práci bude číst.

A já vám přeji, aby si ji přečetlo hodně lidí. Samozřejmě, pokud vám jde jen o titul a o splnění předepsaných povinností, potom je skoro jedno, co do anotace napíšete…

Pavel Semerád

Pavel Semerád
Na vysokých školách jsem studoval 10 let ve všech formách studia a od roku 2011 jsem vysokoškolský učitel. O své zážitky, zkušenosti a rady se dělím na svém blogu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *