To je titulek jak z bulváru, že? 🙂 Tak to by teď mělo následovat ono astronomické číslo, které by daňového poplatníka zvedlo ze židle se slovy: „Tolik??!! A za co, jako?“
Málem bych zapomněl na 3 srdceryvné příběhy chudáků studentů, kteří kvůli tomu přeplácenému tyranovi – vedoucímu diplomové práce – museli dvakrát odkládat státnice, protože jim práci nedoporučil k obhajobě. No jo, to je ta správná čtivá verze! 🙁
Jestli chcete takový zážitek, tak si raději přečtěte bulvár. Moje verze je nudná, nezáživná, taková – řekl bych – ze života.
Vedoucí diplomek (ne)jsou přeplácení „tyrani“
Nedávno jsem v jedné internetové diskuzi četl o tom, kolik že to ti vedoucí diplomek dostávají na odměnách. Diskutující nedokázali pochopit, proč se tedy svým studentům nevěnují. Zvedlo mě to ze židle stejně rychle jako toho poplatníka z úvodu.
Studentům se totiž věnuji a se mnou tisíce dalších vedoucích. Jestli diskutující řešili jeden výjimečný případ, čímž netvrdím, že se to nemůže stát, tak mě to mrzí, ale ani tak by neměli paušalizovat.
Raději jsem trochu zagooglil a fakt – na některých vysokých školách se učitelé „pakují“, jen co je pravda. Např. na Univerzitě Karlově dostávají vedoucí diplomek 1000 Kč za práci. Ne za hodinu, ani měsíčně. Nic takového! Prostě tisíc korun brutto za 1 diplomku.
To co mají některé profese za hodinu (někdy i za méně času), má vedoucí za min. 2 semestry. Ale i tak se na té Karlovce mají. Jinde nedostávají ani ťuk… totiž cink. Je to součástí pracovního úvazku, v lepším případě osobního ohodnocení.
Kolik času strávíte na vedení diplomky?
Nikdy jsem to nepočítal, ale pojďme udělat takovou malou kalkulaci.
Září – říjen
Výběr tématu – konzultace se studentem ……………. 1 hodina (v lepším případě)
Zpracování záměru – konzultace se studentem ……….. 1 hodina (v lepším případě)
Podpis zadání …………………. 0 hodin (v lepším případě jen mezi dveřmi)
Říjen – cca půlka února
Zimní spánek všech správných medvědů. …………………..0 hodin (v horším případě)
Únor – duben/květen
(Ne)pravidelně se opakující konzultace…………………… Hodiny se spočítat nedají!
Studenti konzultují v různých intervalech. Někteří jednou týdně a jiní jednou měsíčně. Je ale pravdou, že statistiku vylepšují ti, co nekonzultují vůbec. (Co myslíte, nejsou to ti, co pak nadávají, že jim vedoucí nedoporučil práci k obhajobě?)
Můj střídmý odhad – jen tak od oka – potřebujete 6-8 konzultací na studenta.
Není to mnoho, ale nezapomínejte na to, že si váš vedoucí musí práci před konzultací přečíst. Jak dlouho čtete 20 stran textu? Hodinu nebo dvě? A 40 stran, kde musíte dávat pozor na obsah a dělat poznámky?
Hodně záleží na tom, po kolikáté práci už čtete. Jestli tenhle článek budou číst i studenti – nemohli byste nějak barevně odlišit vámi opravený text od minule? Fakt mě nebaví číst zbytečně znovu pasáž o 15 stranách, když jsme si ji už „odsouhlasili“. 🙁
Musíme ještě připočítat ústní konzultace plánované jen na 10 minut, ze kterých je rázem hodina a půl.
A všechno to končí posudkem…
Napsat posudek, to je tak na 2-3 hodiny, podle toho, jak moc ten text už znáte.
Suma sumárum
Shodneme se na min. 20 hodinách…? To nevadí, že vám to vyšlo jinak. 🙂
Co je odměna vedoucího za vedení práce?
Nechci, aby to vypadalo, že tady fňukám kvůli odměnám. To vůbec ne! Miluji svoji práci učitele!
Proto mě potěšilo, když mí dva studenti z Ghany tento týden obhájili své bakalářky. Nemusíte být ale z Afriky, abyste svému vedoucímu udělali radost. 🙂
Úspěšná obhajoba diplomové práce je něco, co nenechá chladným žádného vedoucího. Každý cítí zadostiučinění z dobře vykonané (obhájené) práce. Tak to přece jen všechno nebylo k ničemu!!
Můžete sledovat vývoj – jak se studenti za ten rok vypracovali. Z původně introvertů se stali sebevědomými absolventy s pracovními nabídkami v oboru, kterému se věnovali v diplomce.
Mohl bych pokračovat, ale je to vždy hodně specifické.
Jak to vidím já?
Vždycky mě potěší, když mi absolventi po státnicích napíšou výsledek. Sdílím pak s nimi radost a jsem na ně hrdý. A to je víc než jakákoliv odměna.
Myslím, že to tak má většina vedoucích, i když to na první pohled nepřiznají. A to jestli pak dostanou nějakou symbolickou odměnu k výplatě, bych jim vůbec nezáviděl. To ale dokáže pochopit snad jen ten, kdo si někdy zkusil vypiplat studenta z 0 až k obhajobě.
Tu práci prostě musíte milovat! Jinak byste šli za ty „prachy“ dělat něco úplně jiného. 😉
Pavel Semerád
Dobrý večer pane Semeráde, jak je možné, že dnes může učit na 1. stupni ZŠ i Mgr. “ Speciální pedagogiky“ , když na studiu neměl matematiku, anglický jazyk. Jak k tomu přijdou učitelé pro 1.stupeň, kteří z těchto předmětů musí skládat státní zkoušku. Děkuji za odpověď.
Dobrý večer, paní Naděždo, bohužel nejsem odborník na problematiku 1. stupně základní školy a nevím tak, jaké podmínky musí učitelé splňovat. 🙁
Dobrý den, na studiu Speciální pedagogiky s didaktikou se učí všechny základní předměty, které pak může absolvent vyučovat v rámci speciálních škol (1. – 3. stupeň) a v rámci prvního stupně ZŠ. Podotýkám, že se musí jednat o obor Speciální pedagogika pro učitele, tedy s didaktikou.
S pozdravem MB
Děkuji za doplnění.