Do kdy má vedoucí bakalářské práce odpovídat na e-maily?

S blížícím se termínem pro odevzdání bakalářské práce začínají být studenti nervóznější a mění se i jejich vnímání času. Chtějí konzultovat s vedoucím práce, posílají mu každý týden novou verzi a hrozně se diví, že jim nestačí odpovídat.

(To, že ale sami často psaní odkládali, že jako medvědi prospali prakticky celou zimu a že si za vzniklou situaci mohou tak trochu sami, si ale vůbec nepřipouští.)

Je to každoroční evergreen, a i když na tento potenciální problém upozorňuji i ve svém e-booku – 20 nejčastějších chyb při psaní diplomky – studenti stále nechávají psaní a konzultace až na poslední možné termíny.

Ano, mohou se výjimečně objevit potíže v komunikaci mezi studentem a vedoucím už v průběhu akademického roku, nechci ale rozhodovat o tom, kdo za to může. Místo toho jsem pro vás již napsal článek – Co dělat, když se mnou vedoucí nekomunikuje?

Jak rychle má vedoucí odpovídat na e-maily?

Tenhle článek se ale týká trochu jiné otázky. Dostal jsem ji 16. dubna od Miroslava, který se mě ptal na to, jak rychle má vedoucí bakalářské práce odpovídat na emaily?

Mám dotaz na limit, do kdy by mi měl správně odepsat můj vedoucí bakalářské práce? 1. dubna jsem mu poslal svou práci, kde byla dopracována praktická část. Do teď jsem se nedočkal odpovědi a už jsem ji posílal 2x. Studuji při práci a nemám jinou možnost, než s ním spolupracovat skrze e-maily. Toto spolupráce ale moc nefunguje. Tak by mě zajímalo, co byste mi doporučil Vy. 25. dubna mám bakalářku odevzdat a nedostal jsem žádnou zpětnou vazbu.

Je mi jasné, že jako studenti očekáváte, že napíšu, že je to skandální a že vedoucí musí odpovědět během pár hodin! Takže možná s tím, co teď napíšu, nebudete hned souhlasit. Zkuste ale moji odpověď dočíst až do konce a možná pochopíte, že vše není jen černé a bílé.

Moje odpověď

Milý Miroslave,

jak jsem již v úvodu naznačil, problém, který řešíte, není nikterak výjimečný. Ke konci semestru studenti píšou svoji práci, seč jim síly stačí a doufají v to, že jim vedoucí odpoví ideálně ještě ten den, kdy mu pošlou novou verzi své práce. Takhle to ale nefunguje!

Zvláště pak pokud odešlou svoji práci s označením aktuální verze v 22:00 a chtějí ji s vedoucím konzultovat už zítra ráno v 8:00. Já na takové žádosti ani nereaguji, ani neodpovídám, vlastně to ani nestačím. (Výjimkou je, když jsme předem domluveni!)

Vedoucí bakalářské práce je také jen člověk (v noci např. spí) a navíc řeší trochu širší agendu – výuku, přípravu na ni, koncem semestru připravuje zkoušky a zápočty, dělá vědu a píše vědecké články, a mimo to souběžně vede i více závěrečných prací.

A všichni tito studenti mu píšou ve stejný čas a čekají na odpověď. Odpovědět všem najednou zkrátka není možné. Podle mně je optimální čas na odpověď 7-10 dní. Zní to jako celá věčnost, ale když jsou přes Velikonoce 4 dny volna, tak toho času zase tolik není.

Vedoucí si text musí také přečíst, než vám odpoví

Obvykle mi recenze textu zabere hodinu až dvě. Záleží na tom, jak moc ten text už znám a jestli mi studenti vyznačí nové pasáže, abych se nemusel neefektivně probírat celou prací.

Na čtení se ale potřebujete plně soustředit a musíte mít i náladu, což po 4 hodinové přednášce obvykle nemám.

Co byste ale dělali se studenty, kteří vám svoji práci pošlou poprvé na konzultaci až týden před odevzdáním?

Čas od času narazím na studenty, kteří si vzpomenou na svého vedoucího, až když mají týden před odevzdáním. To mu pak pošlou vítězoslavně celou práci a myslí si, že z toho padne (s prominutím) na zadek.

Odhalím vám tvrdou realitu – obvykle nepadne.

Ba co hůř – pokud už jim bude chtít věnovat svůj čas, tak těch výtek, které v práci vyznačí, bude zpravidla tolik, že je už autoři nestihnou opravit (doplnit). Divili byste se, kdyby tedy takovým studentům ani neodpověděl a raději se věnoval ostatním?

Alespoň mně by to dávalo logiku. Naštěstí jsem takové studenty musel řešit jen dva. Bohužel oba dva svoji práci na prvním termínu u státnic neobhájili. Pak se mnou začali konečně  spolu-pracovat a oba měli na druhý termín z obhajoby nejhůř za C.

Vraťme se ale ještě k Miroslavově otázce.

Milý Miroslave,

z Vašeho e-mailu si netroufám tvrdit, jaký jste typ studenta. Jestli jste konzultoval průběžně, nebo jste to také nechal všechno až na poslední chvíli. Mohu vám ale s téměř jistotou říct, že každý vedoucí se snaží odpovědět co nejdříve. Moc dobře totiž ví, v jaké jste situaci.

Pokud však nereaguje na vaše „upomínky“, zvolte jinou formu komunikace např. telefon. Pokud se vám nepodaří vedoucího zastihnout, kontaktujte studijní oddělení. Víte, studenti se, řekněme, poslední měsíc před odevzdáním chovají trochu sebestředně. A já to chápu!

Slyšel jsem ale případ jednoho studenta, který na vedoucího také 3 týdny před odevzdáním nadával, že mu už 14 dní najednou neodpovídá. To až do doby, než mu na studijním oddělení řekli, že pan docent před týdnem po těžké nemoci zemřel.

Víte, život není jenom černý a bílý, ale hraje na nás všemi barvami a tak se může stát prakticky cokoliv. A pokud vám vedoucí ještě neodpověděl, může to mít i víc důvodů, než jen prosté „nechce odpovědět“.

Pokud byste na své otázky nedostal odpověď, přijďte na moje školení Jak na diplomku, nebo si objednejte konzultaci. Pomohu Vám.

Přeji vám, aby vám vše dobře dopadlo!

Pavel Semerád

4.2/5 - (17 hodnocení)

Pavel Semerád
Na vysokých školách jsem studoval 10 let ve všech formách studia a letos jsem zahájil 14. sezónu jako vysokoškolský učitel. O své zážitky, zkušenosti a rady se od roku 2017 dělím na mém blogu, na YouTube a v podcastu O studiu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *