Studenti přípravě na státnice věnují hodně času. Dokonce i mazáci. Nechtějí totiž, aby je teď, u poslední zkoušky, vyhodili. A tak sedí nad knihami, zuřivě listují skripty a snaží se nadrtit vše, co by byť jen teoreticky mohli chtít slyšet zkoušející u státnic.
Pak přijdou ke zkušební komisi a jsou nemile překvapeni, že po nich onu připravenou teorii vůbec nikdo nechce. Mnozí předsedové jim dokonce hned v úvodu řeknou, že je tahle teorie nezajímá a ať jdou rovnou k věci!
Ne, to není apríl, ale přesto bych to měl uvést na pravou míru. Ještě byste se toho někteří z vás chytili doslovně – přestali byste se učit a vinu za případný neúspěch byste pak hodili na mě!
V tomto článku vás ale zklamu hned dvakrát!
Poprvé
Poprvé to bude, když vám řeknu, že se ta slova z úvodu rozhodně netýkala odborných předmětů. Tam musíte prokázat vaše teoretické a praktické znalosti. Takže ty vypracované otázky ještě nepalte a pořádně si je raději ještě jednou projděte.
Podruhé
Vraťme se o pár měsíců zpět. Vzpomínáte si ještě, jak jste nekonečné hodiny hledali publikace, které se věnovaly vašemu tématu, abyste z nich vytvořili literární přehled (alias teoretickou část).
Je tedy logické, když už je to v podstatě půlka vaší diplomky, že se tou skvěle zpracovanou teorií budete chtít pochlubit. Však jen ať ti stařešinové vidí, že jste se neflákali a že jste četli i támhle toho slavného génia. Prodat se přece musí všechno!
Mám k tomu pochopení. Vždyť i já jsem takhle v němčině na gymplu pravidelně prodával, že jsem četl Fausta od Johanna Wolfganga von Goethe. Už vůbec nevím, co na něm bylo tak významného, ale byla to má tajná zbraň. 🙂
Diplomková teorie u státnic je ale něco jiného! Nikdo ji slyšet nechce, i když je samozřejmě důležitá. Komise chce slyšet hlavně cíle, metodiku, výsledky a závěry.
Jak začít blbě obhajobu a tím i celé státnice?
Chápu, že jste u státnic nervózní. Obhajoba diplomky je ale něco, na co se můžete připravit předem. Když to podceníte a jen cosi sesmolíte, tak vám z toho vznikne příšerná obhajoba a pak už se to s vámi potáhne až do konce.
Je lepší, když si připravíte jednoduchou prezentaci, kterou zaujmete. Možná je to nevděčné, ale ještě jsem opravdu nikdy neviděl komisi, která by si užívala vystoupení studenta, jenž ji u obhajoby vysvětluje teorii a definice.
Členové zkušební komise totiž nejsou žádní zelenáči a to, co jim chcete říct, už pravděpodobně slyšeli 100x. Chcete-li získat jejich pozornost, musíte na to jít jinak, než na to šel Franta s Pepou, nebo jak to mají naučené Kája s Hankou.
Zkrátka žádnou teorii!
Při obhajobě diplomky vynechejte teorii. Pokud už by z ní přece jen mělo něco zaznít, tak to musí být opravdu stěžejní část vědního oboru a musí to mít vztah k vaší práci. Stále však platí, čím méně, tím lépe.
Vždyť přece vůbec nevadí, že skončíte s prezentací za 5 minut. Kdo říká, že tam musíte strávit delší dobu?! Nechte raději komisi, ať se vás zeptá na to, co ji zajímá.
Komise mají zkrátka rády, když státnice plynule ubíhají a když mají studenty vyzkoušené co nejdříve. Pozor: Píšu vyzkoušené, nikoliv vyhozené!
Nemá tedy smysl prezentovat něco, co vlastně nikoho vůbec „nezajímá“. Tak raději soustřeďte svoji energii a úsilí na něco důležitějšího.
Přeji vám hodně úspěchů u státnic!
Pokud potřebujete poradit, jak připravit obhajobu, napište mi a pomohu vám.
Pavel Semerád