Firmy velmi často nabízejí studentům spolupráci při řešení témat diplomových prací. Bývají to firmy z nejrůznějších oborů – od technologických firem, přes konzultační a poradenské společnosti, až po menší živnostníky.
Nedělají to pochopitelně nezištně, ale při vhodně nastavených podmínkách spolupráce to může být oboustranně výhodné.
Studenti získají od firmy zázemí a stanou se součástí konkrétní pracovní skupiny (týmu). Současně mohou reálná data a postupy využít (někdy v anonymizované verzi) své diplomové práce.
Kromě toho je ještě firma může finančně podpořit a v některých případech jim nabídne spolu-práci i po skončení studia. Tohle je podle mě úplně nejlepší varianta, protože téma jejich diplomky neskončí po obhajobě v šuplíku.
Není to skvělé?!
Možná také hledáte nějakého partnera, který by mohl mít o vaše téma zájem. Jen se vám pořád nedaří žádného najít.
Možná jste už také slyšeli srdceryvné příběhy o tom, jak nějaké firmy studentům spolupráci přislíbily, ale na poslední chvíli z toho vycouvaly. Studenti pak odevzdání diplomky museli odložit. Logicky tak nechcete riskovat podobné komplikace.
Než tuto variantu ale definitivně zatratíte, poradím vám, jak firmu nejen najít, jak ji oslovit, ale také jak zvýšit pravděpodobnost, že si vybere právě vás (a nebude chtít couvnout).
Jak najít firmu pro spolupráci?
Nejprve si udělejte analýzu trhu, abyste zjistili, jaké potenciální partnery byste mohli oslovit. Pokud vás nějaká firma zaujme, připravte si nabídku „na míru“ přímo pro ni. To udělejte v každém případě. Nikdo nemá rád šablonovitá řešení.
Co můžete firmě nabídnout?
Než ji však oslovíte, vžijte se do pozice firmy – vašeho budoucího partnera. Jedná-li se o žádanou firmu, protože vytváří unikátní výrobky nebo služby, pak budete konkurovat i dalším studentům, kteří ji také osloví.
Lze předpokládat, že dostane i desítky e-mailů s žádostmi o spolupráci. Potom se nemůžete divit, že na tuctové (=ničím výjimečné) e-maily ani neodpoví. Vybere si opravdu jen takové nabídky, které mají nějaký nápad a budou mít pro ni přínos.
Abyste firmu získali, musíte být pro ni přínosem – musíte jí dát víc, než kolik do vás investuje. To je normální obchod.
Musíte ji proto nabídnout víc, než „jen“ zpracování finanční analýzy. Nezapomínejte na to, že téměř každá firma spolupracuje s různými odborníky, kteří ji dokáží udělat mnohem lepší analýzu než student bez zkušeností. Bez urážky, ale tohle je realita.
Najděte svoji konkurenční výhodu!
Nemá smysl firmu oslovovat bez nápadu s neurčitou nabídkou. Vypracujte skvělý business plan – záměr vaší diplomové práce. Ujasněte si, co, jak a proč chcete řešit, a jaký bude výstup.
Musíte mít nějaký nápad na unikátní produkt nebo službu. Inspiraci můžete najít u brněnského studenta, který ve své bakalářské práci vytiskl oční protézu, což má reálné využití v medicíně.
Jste-li odborníkem na jinou oblast a víte, jak zlepšit nebo zefektivnit současné firemní procesy, můžete firmě vydělat miliony. V tom případě pro ni budete přínosem a spolupráci s vámi neodmítne.
Bohužel, i když jste skvělí a dokážete ve firmě odhalit slabé stránky, může i tak skončit spolupráce fiaskem. Někteří manažeři těžce nesou, pokud je někdo kritizuje a říká jim, co mají dělat. I na to se připravte!
Tato situace vás nepotká snad jen v případě, kdy diplomku zpracováváte ve firmě, která o vás stojí, nebo v ní už pracujete.
Víte, jak se pozná taková firma u státnic? Součástí vaší diplomky budou návrhy a doporučení. A členové komise se vás zeptají, jak na ně reagovalo vedení firmy. Odpovědí obvykle bývá: „…že dobrý, že je to zajímavý, že to zavádíte do praxe.“
Práce by měla mít smysl (i pro vás)!
Na diplomce strávíte spoustu hodin. Píšete-li o něčem, co vám nedává smysl, je těžší se motivovat ke psaní. Jasně, i takovou práci můžete dopsat, ale strávíte na ni více času, než na tématu, které máte rádi. Upozorňuji na to i ve svém e-booku.
Pokud výstupy práce mají skončit jen v šuplíku a firma je nikdy nevyužije, není to ztráta vašeho drahocenného času?
Sledujte nabídky firem, které hledají řešitele!
Nejjednodušší způsob, jak najít partnera, je sledovat konkrétní firemní nabídky. Existují firmy, které chtějí spolupracovat se studenty a nebojí se kritiky! Nabízí konkrétní téma, které potřebují řešit (zkoumat).
Tip: S firmami spolupracují i vysoké školy. Zapojíte-li se do výzkumu spolu s vašimi pedagogy, můžete získat např. stipendium. Na „domácí“ půdě máte větší šanci, že se stanete jedním z řešitelů projektu.
I když si budete připadat jako levná pracovní síla, pokud se osvědčíte, můžete se stát velmi jednoduše plnohodnotným členem týmu. Neměla by diplomka sloužit právě k tomu? Že máte v plánu začít podnikat? To se nevylučuje.
Diplomkou můžete začít svoji profesní kariéru, můžete růst v oblasti, která vás baví.
Moje doporučení na závěr
Nikdy nezačínejte řešit téma, aniž byste měli písemný souhlas konkrétní firmy, že budete moci získané výsledky využít ve své diplomce. Smluvně si také ošetřete své know-how – aby zůstalo vaše všechno to, co je vaše.
Přeji vám hodně úspěchů při hledání
Pavel Semerád