Jak získat firmu pro spolupráci na diplomce?

Sdílejte článek s přáteli.
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email

Domluvení spolupráce

Studenti každoročně spolupracují při řešení svých diplomových prací s firmami. Bývají to nejen technologické firmy, ale i např. konzultační a poradenské společnosti.

Ptáte se, proč to dělají?

  • Zpracovávají konkrétní problém a jsou součástí firemních skupin a oddělení.
  • Mají reálná data, která mohou v (anonymizované verzi) využít v diplomce.
  • Mohou získat finanční podporu, nebo pracovní úvazek po dokončení vysoké školy.
  • Co může být lepšího? 🙂

Není to skvělé?!

A tak není divu, že by podobnou formu spolupráce uvítali i mnozí další studenti. Problém ale je, že se jim nedaří najít žádnou firmu, která by byla ochotna je „vzít na palubu“, aby mohli společně řešit téma diplomové práce.

Nezřídka se i stává, že je jim spolupráce přislíbena, ale na poslední chvíli z toho firma vycouvá. Taková situace je velmi nepříjemná, protože obvykle neexistuje náhrada a studenti pak musí odevzdání diplomky odložit.

Proto, pokud byste s firmami chtěli spolupracovat i vy, poradím vám, jak firmu nejen najít, jak ji oslovit, ale i jak zvýšit pravděpodobnost, že si vybere právě vás.

Jak najít firmu pro spolupráci?

Nejprve si udělejte analýzu trhu, abyste zjistili, jaké potenciální partnery byste mohli oslovit. Pokud vás nějaká firma zaujme, připravte si nabídku „na míru“ přímo pro ni. To udělejte v každém případě. Nikdo nemá rád šablonovitá řešení.

Co můžete firmě nabídnout?

Než ji však oslovíte, vžijte do pozice firmy – vašeho budoucího partnera. Jedná-li se o žádanou firmu, protože vytváří unikátní výrobky nebo služby, pak si budete konkurovat i s jinými studenty, kteří ji také osloví.

Lze předpokládat, že dostane i desítky emailů s žádostí o spolupráci. Potom se nemůžete divit, že na tuctové (=ničím výjimečné) emaily ani neodpoví. Vybere si opravdu jen takové nabídky, které mají nějaký nápad a budou mít pro ni přínos.

Abyste firmu získali, musíte být pro ni přínosem – musíte jí dát víc, než kolik do vás investuje. Je to normální obchod.

Musíte ji proto nabídnout víc, než „jen“ zpracování finanční analýzy. Nezapomínejte na to, že téměř každá firma spolupracuje s různými odborníky, kteří ji dokáží udělat mnohem lepší analýzu, než student bez zkušeností. Bez urážky, ale tohle je realita.

Najděte svoji konkurenční výhodu!

Nemá smysl firmu oslovovat bez nápadu s neurčitou nabídkou. Vypracujte skvělý business plan – záměr vaší diplomové práce.  Ujasněte si, co – jak – proč chcete řešit, a jaký  bude výstup.

Musíte mít nějaký nápad na unikátní produkt nebo službu. Inspiraci můžete najít u brněnského studenta, který ve své bakalářské práci vytiskl oční protézu, což má reálné využití v medicíně.

Jste-li odborníkem na jinou oblast a víte, jak zlepšit nebo zefektivnit současné firemní procesy, můžete firmě vydělat miliony. V tom případě pro ni budete přínos a spolupráci s vámi neodmítne.

Bohužel, i když jste skvělí a dokážete ve firmě odhalit slabé stránky, může i tak skončit spolupráce fiaskem. Někteří manažeři těžce nesou, pokud je někdo kritizuje a říká jim, co mají dělat. I na to se připravte!

Tato situace vás nepotká snad jen v případě, kdy diplomku zpracováváte ve firmě, kde už pracujete.

Víte, jak se pozná taková firma u státnic? Součástí vaší diplomky budou návrhy a doporučení. A členové komise se vás zeptají, jak na ně reagovalo vedení firmy. Odpovědí obvykle bývá: „…že dobrý, že je to zajímavý.“

Práce by měla mít smysl (i pro vás)!

Na diplomce strávíte spoustu hodin. Píšete-li o něčem, co vám nedává smysl, je těžší se motivovat ke psaní. Jasně, i takovou práci můžete dopsat, ale strávíte na ni více času, než na tématu, které máte rádi. Upozorňuji na to i ve svém e-booku.

Pokud výstupy práce mají skončit jen v šuplíku a firma je nikdy nevyužije, není to ztráta vašeho drahocenného času?

Sledujte nabídky firem, které hledají řešitele!

Nejjednodušší způsob, jak najít partnera, je sledovat konkrétní firemní nabídky. Existují firmy, které chtějí spolupracovat se studenty a nebojí se kritiky! Nabízí konkrétní téma, které potřebují řešit (zkoumat).

Tip: S firmami spolupracují i vysoké školy. Zapojíte-li se do výzkumu spolu s vašimi pedagogy, můžete získat např. stipendium. Na „domácí“ půdě máte větší šanci, že se stanete jedním z řešitelů projektu.

I když si budete připadat jako levná pracovní síla, pokud se osvědčíte, můžete se stát velmi jednoduše plnohodnotným zaměstnancem. Neměla by diplomka sloužit právě k tomu? Že máte v plánu začít podnikat? To se nevylučuje.

Diplomkou můžete začít svoji profesní kariéru, můžete růst v oblasti, která vás baví.

Moje doporučení na závěr

Nikdy nezačínejte řešit téma bez toho, abyste měli domluvenou spolupráci s konkrétními firmami. Pokud jste na spolupráci s nimi existenčně závislí, případný neúspěch by vám mohl odevzdání značně zkomplikovat.

Přeji vám hodně úspěchů při hledání

Pavel Semerád

Jak získat firmu pro spolupráci na diplomce?
Ohodnoťte článek. Aktuálně: 5/5 (2)

Pavel Semerád
Moje kariéra vysokoškolského učitele začala v roce 2011, kdy jsem dostal bláznivý nápad studovat doktorské studium na Mendelově univerzitě v Brně. I přes dobře míněné rady jsem vydržel a v roce 2014 jsem získal titul Ph.D. Završil jsem tím svou studentskou desetiletku, která nebyla úplně přímočará. Vím moc dobře, jak chutná (ne)úspěch. Svým studentům proto radím, jak neopakovat moje zbytečné chyby.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *