Získejte stipendium za psaní diplomky

Čtete titulek stále dokola a kroutíte hlavou nad tím, co jsem to napsal? 😉 Jak může někdo získat stipendium jen za to, že (na)píše svoji diplomku? Nevěříte? A přesto je to pravda pravdoucí! Nemůžete ale ke psaní přistoupit ve stylu: „Nějak to odevzdám.“

Na většině vysokých škol (snad kromě medicíny) je obhajoba závěrečné práce povinnou součástí státní závěrečné zkoušky. Takže 99,..% studentů muselo práci „nějak“ odevzdat. A co zbytek? Ten získal ještě navíc stipendium za psaní diplomky. Jen tak! Jde totiž nejen o váš přístup ke zpracování, ale i o přínos jaký bude mít vaše práce.

Jak získat stipendium za psaní diplomky? Koho se to týká?

Zbystřit by měli hlavně studenti navazujícího studia (příp. excelentní studenti bakalářského studia). Mnozí z vás právě zápasí s výběrem tématu diplomky (bakalářky), s vymýšlením záměru a s hledáním vedoucího práce. Najednou zjišťujete, kolik má vaše fakulta ústavů, kateder nebo jiných vědeckých pracovišť. A někde tam na vás čeká i váš budoucí vedoucí.

Staňte se výzkumníkem!

Každá práce se může stát skvělou a přínosnou. Určitě je o tom přesvědčen i váš vedoucí (já jiné práce ani nevedu). Může vám proto nabídnout, jestli byste nechtěli toto téma „zkoumat společně“ např. v podobě grantu. To znamená, že se učitel (nebo i skupina učitelů) zabývá nějakým tématem a soustřeďuje kolem sebe studenty, kteří mu pomáhají při plnění stanovených cílů (úkolů). Rozlišujeme dva druhy grantů – interní (univerzitní) a externí (např. ve spolupráci s nějakou firmou).

Interní grantová agentura – IGA (Studentská grantová soutěž – SGS)

Vysoké školy se snaží podporovat vědu a výzkum. Otevírá se zde prostor pro vás, abyste mohli získat stipendium za psaní diplomky. Ano, za tak obyčejnou věc, kterou byste stejně museli udělat. Museli byste sedět v knihovně, museli byste modelovat ekonometrické modely, museli byste být v laboratořích a měřit, zkoumat,…, pitvat (se v tom).

Zapojte se do výzkumu určitého tématu s pomocí zkušenějších kolegů a vytvářejte své první reálné výstupy vaší práce. Učte se (zdokonalujte se) – zkoumejte – postupy opakujte (ověřujte) – výsledky zobecňujte – mějte z nich radost (jsou přece vaše!!!) – publikujte.

Ano, výzkumníci píšou publikace, ve kterých uvádějí své postupy řešení i své výsledky. Za to jim náleží odměna. Tedy i vám. Studentům je obvykle vypláceno stipendium, které je osvobozeno jak od daně z příjmů tak i od sociálního a zdravotního pojištění.

Externí granty (externí spolupráce např. s firmami)

Myslíte si, že vaše práce nikoho nezajímá a že ji stejně nebude nikdo číst? No, to jsou potom opravdu špatné vyhlídky a ani se nedivím, že ztrácíte motivaci. Mám pro vás jen jednu radu: „Změňte to!“ Zkuste napsat něco, z čeho nejenže budete mít radost, ale co bude ku prospěchu nás všech (=co bude mít reálné využití).

Víte, kolik ročně investují firmy do vývoje technologií…? Teď jsem sám sebe doběhl, protože to nevím ani já. S tolika nulami totiž počítat snad ani neumím. Tyto firmy úplně dychtí po novinkách, inovacích a pokroku, protože to pro ně znamená nejenom konkurenční výhodu, ale hlavně samozřejmě obrovské zisky. Proto mnohé z nich hledají šikovné studenty, kteří by zpracovávali nějaké zadání ve svých závěrečných pracích.

Nenechte se odradit tím, že „jiné“ firmy vás nechají psát o sobě jen do té doby, než odhalíte nějaký problém. Nikdo není rád, když ho někdo upozorní na to, že dělá něco špatně, neefektivně nebo v rozporu se zákonem. Ale jen skutečně silné osobnosti se z toho dokáží poučit, zlepšit se a udělat z toho zase svoji konkurenční výhodu.

Některé firmy vás proto nejen, že nechají nahlédnout „pod pokličku“, jak fungují, ale snaží se vás motivovat k práci. Mohou vám nabídnout zajímavé finanční ohodnocení ve formě např. stipendií a v případě oboustranné spokojenosti vám i nabídnou práci po ukončení studia. To ale nejsou všechny výhody.

Jaké má výhody zapojení se do projektu při psaní diplomky?

  1. Finanční. Ale nedělejte si iluze o nějakých astronomických odměnách. Je to ale příjemný přivýdělek a hlavně motivace k dokončení práce.
  2. Materiální, technické i personální. Protože jste členy týmu, můžete své výsledky konzultovat s vašimi zkušenějšími spoluřešiteli mnohem intenzivněji než při běžném psaní diplomky. Vyvarujete se zbytečných chyb a zefektivní se tak čas, který výzkumu věnujete. To, že získáte vedoucího pro téma své diplomky, asi nemusím zdůrazňovat.
  3. Bonusové body u obhajoby. V komisi u státnic budou sedět jiní učitelé („taky výzkumníci“). Když uslyší, že je vaše práce jedním z výstupu grantu a že jste už dokonce výsledky publikovali např. na konferenci nebo ve vědeckém časopise, můžete získat bonusové body. A to je taky důležité. 😉
  4. Vyhlídky do budoucna. Obhajobou diplomky u státnic to všechno skončit nemusí. Pokud vás téma natolik nadchne, že v něm najdete smysl života, je to jen kousek např. na doktorské studium nebo do jiných výzkumných institucí.

Chci zkusit zapojení do výzkumu

Pokud jsem vás navnadil a řešíte už jen jak se dostat do „týmu“, mám pro vás jednoduchý postup.

Základní informace o zaměření jednotlivých ústavů a kateder najdete na webových stránkách fakulty nebo se zeptejte na studijním oddělení. Pak už jen stačí oslovit konkrétního pracovníka nebo kontaktovat přímo vedoucího daného pracoviště. Ten by vám mohl pomoci asi nejlépe. Minimálně vám někoho doporučí, protože zná zaměření svých kolegů. A pak už jen záleží na vaší společné domluvě. Nemusíte být zapojeni jen do jednoho konkrétního grantu. Pokud se „osvědčíte“, můžete mít postavení nadaného studenta, jehož pole působnosti je mnohem širší.

Možná byste se divili (ale je tomu opravdu tak), že i vaše vysoká škola spolupracuje s komerčními firmami, které často samy hledají vhodné studenty pro řešení nějakých témat. Oslovte tyto partnery se smysluplným návrhem řešení např. s pomocí vedoucího práce. Musíte být ale fakt dobří! Možná ještě lepší… Musíte dokázat přesvědčit (zaujmout) zástupce firmy, že jste ten správný člověk ke spolupráci. A pokud vám stávající partneři nevyhovují, najděte si své! Internet je plný zajímavých nabídek. Stačí mít jen i trochu toho štěstí.

Přeji vám, ať vaše spolupráce dopadne dle vašich představ.

Pavel Semerád

4.6/5 - (11 hodnocení)

Pavel Semerád
Na vysokých školách jsem studoval 10 let ve všech formách studia a letos jsem zahájil 14. sezónu jako vysokoškolský učitel. O své zážitky, zkušenosti a rady se od roku 2017 dělím na mém blogu, na YouTube a v podcastu O studiu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *