Proč je studijní oddělení „oblíbené“ místo studentů?

O studijních odděleních na vysokých školách koluje mnoho tajuplných pověstí, které neznalým mohou až nahánět hrůzu! Možná jste je už také slyšeli.

  • Jeden student se šel jen tak zeptat na studijní oddělení a už se k nám do lavic nevrátil. (Nesplnil počet kreditů, a proto mu bylo ukončeno studium.)
  • Jedna studentka si šla pro revalidační známku na ISIC a byla vyhozena ze dveří. (Přišla mimo úřední hodiny.)
  • Jeden student šel žádat o uznání zkoušky, ale nikdo tam nebyl! (Byla totiž neděle.)

Ano, samozřejmě. Tohle téma beru s velkou nadsázkou. 😉

Strašák jménem studijní oddělení

Když se mě studenti ptají na nějakou otázku týkající se jejich studia a já na ni neznám odpověď, používám univerzální radu: „A už jste se byli zeptat na studijním oddělení?

Toto zaklínadlo funguje naprosto dokonale! Ti méně odvážní omdlévají, ti odvážnější zalézají pod lavici a ti nejstatečnější procedí mezi zuby: „Na studijní oddělení? Tak tam jako fakt ne!

Jsem zvídavý člověk, takže se ptám dál: „A proč ne?“ Někdy studenti mlčí. Někdy jsou ale sdílní a povídají mi různé příběhy podobné pověstem z úvodu. Spolehlivě mě ale odzbrojí věta: „A vy jste tam už někdy byl?

Byl.

A budete se možná divit ale mockrát. Nemám z toho ani traumata a ani se tam nebojím jít kdykoliv v budoucnu znova.

Já vím, co si myslíte. Učitelé to mají lehké. No, popravdě taky nemají… I učitelé totiž byli studenty a následky střetnutí se studijní referentkou (studijním referentem) si nesou po celý život. LOL 😉

Studijní referent (ne)přítel každého studenta

Na studijních odděleních pracují studijní referenti a referentky. Tihle lidé se starají o obsáhlou agendu vysokoškolského studia. Mají různé pravomoce a povinnosti.

Záměrně píšu o lidech, protože to nejsou žádná strašidla. Někteří mají na starosti konkrétní studijní program nebo obor, jiní jsou zodpovědní za poplatky za studium, stipendia, agendu kolejí nebo za zahraniční (výměnné) pobyty např. v programu ERASMUS.

Vyřizují veškerou administrativu, která není možná na první pohled vidět, ale hned při druhém pohledu zjistíte, že by to bez nich opravdu nešlo. Odpovídají na emaily studentů a v úředních hodinách se snaží vyhovět všem, kteří přijdou na osobní konzultaci.

Studijní referenti opravdu dělají vše proto, aby usnadnili studentům jejich studium (a to myslím vážně). Samozřejmě to platí za podmínky, kterou ekonomové označují jako ceteris paribus (výsledek je platný, pokud se nezmění ostatní podmínky).

Chyby, které studenti dělají, když jdou na studijní oddělení.

Triviální dotazy nebo otázky na již 100x řečené…

Do potíží se čas od času dostane každý. Právě proto je tu vysokoškolská podpora (support) ve formě studijního oddělení. Věděli jste ale, že studijní referentky musí denně odbavit i 100 e-mailů?

Samozřejmě toto číslo narůstá v obdobích, kdy končí stanovené termíny (deadline). Mnoho emailů se týká běžné agendy vč. registrací předmětů, státnic nebo promocí.

Ale jak byste vy reagovali na e-mail od studenta: „Dobrý den, bude zítra otevřené studijní oddělení?“ Při tom se stačí podívat na web.

Stejně tak otázky typu: „Nevíte, kdy bude začínat semestr?“ Odpověď najdete v dokumentu s prozaickým názvem Harmonogram akademického roku a určitě vám to bylo řečeno i při zápisu…

Asi z podobných otázek nebudete příliš nadšení. Jedincům odpovíte tak nějak automaticky ze setrvačnosti, ale co když je to dnes už 5., 10., 15… e-mail nebo telefonát.

Rada č. 1: Kontaktujte studijní oddělení až v případě, pokud jste vyčerpali všechny základní možností, kde se dají najít odpovědi. Nezapomeňte použít můj web o vysoké škole, Google a spolužáky.

Návštěva mimo úřední hodiny

Studijní poradenství je jen část povinností, které mají referenti jako předmět své každodenní práce. Proto, když vám každých 5 minut klepe někdo na dveře s triviálním dotazem (viz výše), tak toho mnoho neuděláte. Asi proto ta studentka v úvodu nedostala nálepku na svůj ISIC.

Samozřejmě pokud máte závažný problém nebo se předem na návštěvě domluvíte (např. pokud studujete v kombinované formě), nebudete odmítnuti. Alespoň mně se to nikdy nestalo.

To však neplatí v případě, když jste svoji bakalářku nebo diplomku měli odevzdat před týdnem a vy jste to bez vážných důvodů „zjistili“ až teď. V takovém případě vám nepomůže ani žádost děkanovi fakulty.

Rada č. 2: Na studijní choďte v úředních hodinách. To je váš čas!

Někdy stačí jen slušné vychování.

Ani nevím, proč se mi vybavil spot, který byl natočen na téma „Cizincům se netyká“.

Divili byste se, kolik studentů neumí používat základy slušného chování. Neumí zaklepat před vstupem do místnosti, vyčkat na vyzvání, neumí slušně pozdravit a… Bohužel to platí i při e-mailové komunikaci. Občas to mrzí i mě a to tolik e-mailů nedostávám.

Rada č. 3: Nebojte se být zdvořilí. Obyčejná lidská slušnost pomáhá vytvářet mosty v mezilidských vztazích.

Co dělat když vám na studijním oddělení nedokáží odpovědět na otázky?

Výjimečně se stane, že vám vaše studijní referentka nedokáže dát odpověď na vaši otázku. I to se může stát. Máte možnost se obrátit na:

  • jiné studijní referenty,
  • na vedoucí studijního oddělení nebo tajemníka fakulty,
  • na proděkana (prorektora) pro studium a studijní záležitosti.

Rada č. 4: Nebojte se zeptat i někoho jiného, pokud nedostanete srozumitelnou a jasnou odpověď. Všeho ale s mírou!

Moje osobní zkušenost

Kážu vodu, piju víno. 🙂 I já jsem na začátku svých studentských let čelil neochotě studijního oddělení. Nutno podotknout že jsem si situaci zavinil svojí nepozorností.

Stalo se to, když jsem zaplatil poplatek za přihlášku na špatný účet. Dozvěděl jsem se to až po uzávěrce, kdy už s tím prý nešlo vůbec nic dělat.

Nepomohl e-mail ani telefon, protože mi paní studijní referentka nechtěla dovolit jít na přijímačky a odkázala mě na ty „za rok“. Naštěstí pomohla žádost proděkanovi pro studijní záležitosti. Šel jsem nejen na přijímačky, ale strávil jsem na té vysoké škole krásné roky.

Během mé studentské desetiletky jsem prošel mnoha studijními odděleními. Mohu směle tvrdit, že strašidelné příběhy, které se o nich vyprávějí, jsou přehnané.

Myslím si, že i vaše studijní referentky jsou milé paní, se kterými najdete společnou řeč o rodině, o sportu nebo o houbaření… Zbytečně ale nezdržujte, buďte kolegiální k těm, co čekají vystrašení  za vámi.

I pokud se budete držet mých rad, nezaručím vám 100% spokojenost. Přinejmenším se nám ale podaří udělat i z vašeho studijního oddělení lepší místo; oblíbené místo studentů VŠ.

Pavel Semerád

4.8/5 - (9 hodnocení)

Pavel Semerád
Na vysokých školách jsem studoval 10 let ve všech formách studia a letos jsem zahájil 13. sezónu jako vysokoškolský učitel. O své zážitky, zkušenosti a rady se dělím na mém blogu, na YouTube a v podcastu O studiu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *