Proč rád učím studenty informatiky?

Jsem programátor na baterky a ještě k tomu jednorázové! Proto, když někde řeknu, že učím studenty informatiky, ťukají si všichni na čelo. Jejich údiv přeroste v záchvat smíchu, když dodám, že je učím účetnictví a daně. Copak to jde dohromady ajťáci a daně?

Studenti informatiky

Ekonomická informatika – studium na MENDELU

Na Mendelově univerzitě v Brně (PEF) to není nic neobvyklého. Studenti informatiky (obor Ekonomická informatika) ke mně chodí do „učení“. Během jednoho semestru se jim s kolegy snažíme ukázat, že nejen IT vládne světem. 😉 Jasně, nedělám si iluze o tom, že by byl pro ně tento předmět stěžejní. Určitě se nepřestanou věnovat vývoji mobilních aplikací, programování v Perlu, C++ a Javě, a nevzdají se ani vývoje umělé inteligence ve prospěch daní. Troufám si ale tvrdit, že nás naše společná setkávání obohacují. Chcete vědět, proč rád učím informatiky?

Konec stereotypům!

Když jsem se poprvé postavil před ty moje I. T. („jedničky a nuly“), byl to trochu šok. Do té doby jsem věřil takovým těm obvyklým stereotypům o programátorech. Mýlil jsem se a velmi rychle jsem změnil názor. Poznal jsem hodně zajímavých individualit a stačilo jen mít trochu nadhled. Prostě pochopit, že se z nich nikdo aktivně nepřipravuje na zkoušky do Komory daňových poradců ani do Komory auditorů ČR.

Kdy u mě nastal zlom?

Zásadní zlom u mě nastal, když jsem měl před několika lety zdravotní komplikace, které mě vyřadily skoro na čtvrt roku z běžného života. Během rekonvalescence (to je hrozné slovo, naštěstí má synonymum – zotavování) jsem si začal pouštět webcasty o „online světě“ na Youtube. Díky nim jsem začal (znovu)objevovat svět, kterého jsem se v roce 2002 vzdal kvůli nepochopení Pascalu. Tak strašně moc se toho změnilo!

Mými „parťáky“ se stali Pavel Ungr, Filip Podstavec, Dušan Janovský, David Grudl a spousta dalších přednášejících na BarCampech, na Včelišti a na WP Lamě. Došlo to tak daleko, že jsem se rozhodl rozloučit se s naším tehdejším webmasterem, který nám spravoval stránky o penzionu a o Termálních lázních Laa (můj microsite). Vydal jsem se cestou trnitou k vlastní tvorbě stránek ve WordPressu. Pokud se dá věřit statistikám v Google Analytics (ajťáci používají zkratku „GA“), tak to byla správná volba. Dokonce i tento web, Taťulda.cz, je mým dílem.

Jak to jako souvisí se studenty?

Vůbec! A při tom zásadně. Od té doby, co jsem začal „programovat“, chápu, jaké to je muset se učit něco úplně jiného. Něco co vlastně nedává smysl. Jak mám např. proboha zrychlit načítání stránek pod 1 sec, když moje JavaScripty vypadají jako shluk nečitelných řádků začínajících https://… Je to vlastně stejná analogie se studenty, když po nich chci spočítat čistou mzdu zaměstnance, který má 3 děti.

Jsem na tom totiž stejně jako oni. Je tu jeden rozdíl! Zatímco mě tvorba webových stránek baví a stalo se mým koníčkem, vztah studentů k účtu a daním není tak vřelý. Ale chápu to. I já jsem pociťoval to stejné před 15 lety, kdy jsem to prostě vzdal! Naštěstí dnes už existují pluginy, které mi připravili jiní informatici. Proto se i já snažím být tím daňovým pluginem, který studentům usnadňuje počítání daní. A kdo ví, třeba to zase budou jednou mí studenti informatiky, jejichž aplikace mi po stáhnutí ulehčí život…

Abych jim zpestřil výuku, používám vlastní kódovací jazyk, kterému překvapivě rozumí: „Faktura za služby – SEO a analýza klíčových slov. PPC kampaně na Google, Sklik a od Facebooku. Máme naskladněný materiál – case, harddisk, RAMky.“ I když je neminou předkontace např. přijatá faktura za služby (518/321) nebo její úhrada z běžného účtu (321/221), tato drobná úprava způsobila to nejdůležitější. I ajťáci chápou, že se jim něco podobného může hodit. 😉 No posuďte sami. Dovolím si uvést citaci z jedné evaluace:

Najväčší prínos tohto predmetu (pre mňa) bolo, čo sa účtovníctva týka, určite to, že už viem, že si účtovníctvo NIKDY v živote nebudem viesť sám a v rámci svojho zdravia si najmem na to niekoho šialenejšieho.

Možná by to někoho mohlo urazit. Já to však považuji za vrchol našeho učitelského umu! Proč? Protože je to evaluace studenta, který náš předmět „udělal“. A pevně věřím, že se mu to bude v životě aspoň trochu hodit. 😉 Autor evaluace totiž dodal: „Myslím, že tento predmet mi dal naozaj taký praktický prehľad do života.

Milí studenti informatiky – vzkaz budoucím generacím!

Vaši předchůdci vám vyšlapali cestu, po které můžete jít. I když přednášky nejsou povinné, věřte mi, že pro vás budou stejně přínosné jako pro mě přednášky na Youtube. A to nejdůležitější: Nepokazte mi můj názor na studenty informatiky!

Pavel Semerád

4.5/5 - (12 hodnocení)

Pavel Semerád
Na vysokých školách jsem studoval 10 let ve všech formách studia a letos jsem zahájil 13. sezónu jako vysokoškolský učitel. O své zážitky, zkušenosti a rady se dělím na mém blogu, na YouTube a v podcastu O studiu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *