Jaký přínos má ta vaše diplomová práce?

Sdílejte článek s přáteli.
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email

Jak budete reagovat, když se vás členové zkušební komise zeptají na přínos vaší diplomové práce? Zaskočí vás, nebo ze sebe budete chrlit jedno eso za druhým?

Jak často padá tato otázka?

No prakticky pokaždé, pokud si komise není jistá tím, co jste vlastně v práci (vy)zkoumali. Jednoduše se jim zdá obsah práce takový (jak to jen říct slušně) nicneříkající. Taková práce o ničem.

Studenty tato otázka téměř vždy překvapí

Rychle si vzpomenou na ty měsíce odříkání (tak dobře; týdny), kdy z posledních sil dopisovali práci. Mnohdy z toho měli i dobrý pocit.

Vždyť něco řešili  – něco zkoumali – něco srovnávali.

Něco objevili – něco jim vyšlo.

Tak co by, sakra, ti stařešinové ještě chtěli slyšet?!

Ten váš přínos!

Váš přínos pro vědní oblast, význam pro čtenáře. Co se vlastně nového dozví? Jsem přesvědčený, že i kdybyste neřekli nic z toho, co máte v prezentaci, přínos diplomové práce byste měli být schopni formulovat kdykoliv.

Je to sama podstata vašeho snažení!

Nedávno jsem byl u státnic, při kterých jsme se trochu nepohodli s kolegy. Jo, i to se stává. Důvodem byla předložená práce. Autorka na otázku, aby formulovala přínos své práce, odpověděla:

Udělala jsem příručku. Řešila jsem problematické otázky zdanění. A navíc, když někdo bude potřebovat vědět, kam napsat některý z těchto údajů do daňového přiznání, najde to v mé práci.

Diplomka (bakalářka) není příručka ani manuál

Jenomže to je ve své podstatě špatně! I kdyby vaše znalosti a zkušenosti byly na skvělé úrovni, není možné prezentovat výsledky vědecké práce jen jako příručku.

V případě té studentky to navíc byl vlastní výběr cca 10 problémů. Vůbec ale nedokázala reagovat na to, jestli jsou toto nejčastější problémy, ve kterých se chybuje. Bylo mi ji až trochu líto. Ale ani dle mého názoru nenaplnila cíl práce.

Myslíte si, že by plátce v nouzi sáhl po „nějaké“ diplomce?

Bylo by velmi naivní, pokud bychom si mysleli, že by plátce (práce byla na DPH), sáhl po nějaké diplomce. Zcela určitě by se podíval na knihy autorů – uznávaných kapacit – kteří pravidelně publikují své komentáře u renomovaných nakladatelství.

No popravdě by v případě nouze využil služeb daňového poradce, ale to sem teď nepatří.

Už vidíte ten průšvih?

Nepopírám, že studentka asi věnovala práci obrovské množství času. Jenomže místo toho, aby práce přinesla nějaké nové poznatky, suplovala jen pokyny k daňovému přiznání. Takže reálný přínos? Nula, nula, nic.

Tuto chybu dělají i zkušení odborníci z oboru. Nevěříte?

Minulý týden mi přišel email od mého čtenáře, který je vedoucím oddělení v určité oblasti finančnictví. Skoro jsem se až lekl, že mě bude přezkušovat z fungování finančních trhů. Upřímně, z praktického pohledu bych proti němu neměl šanci!

Naštěstí se jeho otázka týkala diplomky, kterou se chystá psát. Jeho představa byla taková:

Obsahem DP bude vymezit úlohu ČNB a finančního arbitra při řešení finančních sporů v ČR. Přínosem DP bude návod, rady a doporučení, jak v dané situaci postupovat. Téma mi je blízké, setkávám se často s klienty, kteří jsou poškození […] chtěl bych mít prakticky využitelnou DP pro lidi, návody, manuály, prevence proti „poškození“ klientů…

Návod je ale pro diplomku strašně málo 🙁

Moje odpověď nebyla moc příznivá. Zohlednil jsem v ní však všechny své zkušenosti z obhajob několika set závěrečných prací, kterých jsem se zúčastnil.

Mám problém s tím, že chcete vytvořit „jen“ jakýsi manuál. Manuál není diplomka! Diplomka je komplexní dílo, jehož složení je nejen teorie, ale i soubor ověřitelných kroků a postupů, které autor udělal. Návod je ale vážně málo. Nepíšete učebnici.

Skutečný přínos takové práce je jen popis stávajícího stavu – toho, co se už ví – a maximálně využití výsledků jiných autorů. Nic víc.

Opravdu chcete psát práci „o ničem“?

Jistě, každá práce má nějaký obsah. Proto jsem dal to „o ničem“ do uvozovek. Bohužel jsem nenašel žádný lepší ekvivalent. I tak je to odvážné tvrzení. Nejsem ale sám, kdo má tento názor. Doporučuji článek o chybách pana docenta Bačuvčíka.

Jsem přesvědčen, že aby měla práce přínos, měla by splňovat tyto 3 podmínky.

  • Jedná se o vědeckou práci rozdělenou na teorii a praktickou část, kde jsou tyto teoretické poznatky uplatněny. Není to učebnice!
  • Práce by měla mít nějaký důvod, proč má být zpracována. Měla by mít reálný výstup. Práce popisného charakteru se strašně špatně obhajují. Netvrdím, že to není možné, ale…
  • … práce by měla mít přínos i pro vás. Měli byste i díky ní odborně růst. Takže se tu otevírají možnosti pro spolupráci s firmami, nebo pro spolupráci na projektech v rámci vysoké školy. => Díky tomu můžete začít budovat svojí kariéru.

Ano, i pouhou diplomkou! Diplomkou s přínosem…

Pavel Semerád

Jaký přínos má ta vaše diplomová práce?
Ohodnoťte článek. Aktuálně: 5/5 (2)

Pavel Semerád
Moje kariéra vysokoškolského učitele začala v roce 2011, kdy jsem dostal bláznivý nápad studovat doktorské studium na Mendelově univerzitě v Brně. I přes dobře míněné rady jsem vydržel a v roce 2014 jsem získal titul Ph.D. Završil jsem tím svou studentskou desetiletku, která nebyla úplně přímočará. Vím moc dobře, jak chutná (ne)úspěch. Svým studentům proto radím, jak neopakovat moje zbytečné chyby.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *