Je možné si vylepšit známku ze státnicového předmětu?

Otázka mé čtenářky

Obracím se na Vás vzhledem k Vaším cenným radám, které dáváte studentům pro úspěšné zvládnutí státních závěrečných zkoušek.

Státnicovala jsem v květnu. Obhájila jsem diplomovou práci a udělala jsem jeden předmět odborný předmět. Zbývající dva předměty na mě čekají v září na oprávném termínu.

Ráda bych se ale zeptala, jestli je možné opravit známku z úspěšně udělaného předmětu, když nejsem spokojená se známkou. Jaké kroky musím učinit pro opravu?

Moje odpověď

Děkuji Vám za důvěru, se kterou jste se na mě obrátila se svým dotazem. Rád Vám na něj odpovím.

Líbí se vám můj blog a chtěli byste ho podpořit? Tak mi kupte „kafe“.  🙂

Musím se přiznat, že jsem se s takovým požadavkem u státnic ještě nikdy nesetkal. Většina studentů je ráda, že už mají alespoň nějaký předmět hotový a že se ho znovu nemusí učit.

Studenti to občas „zkoušejí“ během studia

Něco jiného v případě studia, kdy studenti zkoušejí učitele po termínu a jeho hodnocení přesvědčit, aby jim dal ještě možnost si výsledek opravit. Upřímně ani v těchto případech proto nevidím důvod.

I proto studentům říkám, že nejsme na olympiádě a že se počítá první platný pokus. Jinak bychom skončili v pozici, kdy by si studenti neustále „vylepšovali“ hodnocení, dokud by nedostali Ačko?

Podle mě je to hloupost. (A taky, kdo má pořád vymýšlet nové zkušební otázky.)

Stejně se na to dívám i u státnicových předmětů

A stejný postoj mám i k „vylepšování“ hodnocení již absolvovaných předmětů u státnic. Omlouvám se za tuto větu, ale je to lepší, než to zdlouhavě okecávat.

Děcka, sakra, buďte rozumní – všechno má své hranice. Kdybych Vám tuto možnost dal, bylo by to nefér vůči Vašim spolužákům. Já prostě razím teorii, že by se všemi studenty mělo být zacházeno stejně. A to platí i pro zkoušení.

Je to ale alespoň teoreticky možné?

Netvrdím, že to není možné. Možná ano. Nedokážu si to ale představit ze dvou důvodů.

  1. Nevím, jak tu žádost zdůvodnit. Jako napadnout výsledek by čistě teoreticky mohlo být možné.
  2. I kdyby se Vám to podařilo, dost pochybuji, že by bylo možné napadnout jen dílčí část zkoušky. Podle mého názoru by se (teoreticky) anuloval výsledek celé státní závěrečné zkoušky. Tedy vč. obhajoby. Vy byste tak musela absolvovat státnice celé.

Fakt to chcete podstupovat?

Ať už máte důvod pro opakování státnic jakýkoliv, myslím, že to zbytečně hrotíte. Kromě toho, že se to bude muset řešit (na což ale máte právo), tak na sebe zbytečně upozorníte a i tak je výsledek nejistý.

Jestli usilujete o výsledek prospěl(a) s vyznamenáním, tak tuto možnost mít nebude, protože jste dva předměty měla hodnocena F/4. Opravdu by mě zajímal Váš důvod, proč to tedy chcete (podle mě zbytečně) podstupovat.

Kam se podívat?

Pokud chcete znát své možnosti, doporučuji Vám, abyste se podívala do směrnic nebo vyhlášek děkana (rektora), příp. se obraťte na studijní oddělení.

Nevím, kterou vysokou školu studujete, proto využiji Studijní a zkušební řád Mendelovy univerzity v Brně, kde se dočtete:

Jestliže hodnocení kterékoliv části státní závěrečné zkoušky, tj. obhajoby závěrečné práce nebo jednotlivých odborných okruhů je „nevyhověl“, musí být celkový výsledek státní závěrečné zkoušky „nevyhověl“. Jestliže byl student u státní závěrečné zkoušky hodnocen stupněm „nevyhověl“, opakuje pouze části státní závěrečné zkoušky, z nichž nevyhověl. (čl. 22, bod 5., Studijní a zkušební řád Mendelovy univerzity v Brně)

Troufám si tvrdit, že by u nás na Mendelově univerzitě Vaše žádost neprošla. Ale možná se mýlím.

Za sebe bych Vám ale chtěl doporučit, abyste neúspěch u prvního termínu pustila z hlavy a veškerou energii věnovala přípravě na ty dva zbylé předměty.

Na závěr Vám povím ještě jedno tajemství – v životě se Vás nikdy nikdo nezeptá, na kolikátý termín jste ty státnice udělala.

Tak Vám držím pěsti, ať ten druhý termín úspěšně zvládnete!

Pavel Semerád

Sdílení článku je povoleno!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pavel Semerád
Na vysokých školách jsem studoval 10 let ve všech formách studia a od roku 2011 jsem vysokoškolský učitel. O své zážitky, zkušenosti a rady se dělím na mém blogu, na YouTube a v podcastech.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *