Nevěřte tomu, že má člověk studovat jen, když je mladý!

Sdílejte článek s přáteli.
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email

Studovat se dá v každém věku, přestože žádný věk není „ideální“. Všechno má své pro a proti. Když je člověk mladý – bez zkušeností – těžko se mu dávají věci do souvislostí. Když už zkušenosti má, snáze najde logické zdůvodnění a praktické věci se mu zdají jednodušší.

S přibývajícím věkem však začínáte zápasit s časem, který musíte věnovat i vašemu povolání a rodině. A do toho bojujete i s předsudky, které vám vaše okolí rádo připomene.

Nebyli byste sami, kdo si vyslechne, že je na studium už starý, že má člověk studovat, když je mladý, nebo, jste-li odborníkem na určitou oblast, že vám studium nic nedá. Nemám bohužel žádnou univerzální metodu, jak to všechno ustát a zvládnout v pohodě.

Jediné, co však můžete udělat, abyste rozptýlili obavy a předsudky, je do toho studia skočit a nevzdat se! Jedině tak poznáte, kde jsou vaše limity. Jedině tak přesvědčíte okolí, že se mýlilo.

Příběh mé čtenářky

Máte pravdu, že studovat se dá v každém věku. Já jsem začala studovat vysokou školu ve 46 letech. Letos jsem v pátém ročníku. Přes léto jsem napsala diplomovou práci, protože bych to nestíhala s prací a učením do školy a příští rok na státnice. Spousta lidí z mého okolí to odsuzuje, že člověk má studovat, když je mladý, a tvrdí, že tu školu nepotřebuji.

Pracuji jako ekonom (účetní – finanční i mzdová). Kolem sebe mám téměř všechny kolegy s magisterským vzděláním, tak si chci dokázat, že na to také mám. Ve čtvrtém ročníku jsem měla ze všech zkoušek za 1.

V předchozím zaměstnání (před šesti lety) mi zaměstnavatel neustále předhazoval, že nemám vysokoškolské vzdělání, ale dálkové studium mi neumožnil se slovy, že můžu v zaměstnání navštěvovat různé kurzy.

V nynějším zaměstnání mi to umožnili, vycházejí mi vstříc, mohu pracovat i z domova. Mohu říci, že např. v lednu je to pro mě hodně náročné. Máme zkouškové období a pro mě je leden nejnáročnější pracovní měsíc v roce (DPFO, DPPO, závěrka, ELDP…).

Jen jsem Vám tím chtěla říci, že studovat lze opravdu v každém věku a je to na každém z nás.

Moje odpověď

Děkuji Vám za povzbudivá slova. Na Vašem příběhu je krásně vidět, jak moc se mohou lišit pohledy na studium.

Na jedné straně jsou vysoké školy téměř „k ničemu“, protože 5leté studium můžete nahradit několika denními kurzy?! Na druhou stranu Vám předhazují, že jste si ještě žádnou školu neudělala. Je to na hlavu postavené!

Vysoká škola není jen o titulech

Já osobně vnímám vysokou školu jako místo, kde se vzdělávají lidé. Nic víc. Nechci mluvit o nějakých elitách národa, to mi nepřísluší a podle mě je to hloupost. Znám mnoho schopných středoškoláků.

Často však poznám vysokoškoláka už z jeho písemného projevu a vyjadřování. Mám teď na mysli obecnější zkušenost nikoliv Pepu s titulem, nad jehož hrubkami se podivují i ve vedlejším okrese a celý kraj nechápe, jak tu školu dokončil. 🙂

Podle mě je na škodu, že začíná přibývat zkoušení v podobě testů, a že po studentech nechceme slyšet i jejich vlastní názor. Je fakt, že v daních toho prostoru na filozofování moc není. Daně nejsou ani dobré ani špatné. Prostě jsou a tímto bych to diplomaticky uzavřel. 😉

Přesto si myslím, že Vás škola posune právě v kritickém myšlení a ve způsobu hledání a ověřování informací. Už jenom tím, že píšete bakalářku a diplomku, tak musíte pracovat s různými zdroji a ověřovat jejich správnost.

Studium vysoké školy vám něco dá

Nedá se to paušalizovat a zobecňovat, to určitě ne, ale vysoká Vám prostě něco dá (každému něco jiného). A k některým věcem byste se třeba ani nikdy nedostali, protože byste nevěděli, že něco takového existuje. Vysoká se musí prožít, teprve pak můžete soudit a kritizovat.

Vysoká škola není patent na rozum

To teda není! Vysoká škola není ani jediný způsob, jak se stát úspěšný a spokojený. V tom je krása života – v jeho pestrosti a možnostech. 🙂 Čím jsem starší, tím bližší je mi názor Jirky Rosteckého, který studium vysoké školy vnímá jako prostředek k dosažení cíle.

Studium vysoké školy není jen pro mladé

O čem jsem však přesvědčen a můj názor najdete i v některých mých dřívějších článcích, studium vysoké školy není o věku. Naopak. Celoživotní a profesní vzdělávání je důležité prakticky ve všech oborech.

Nechcete-li zůstat za pár let mimo dění, musíte sledovat novinky v oboru, ale i prohlubovat své teoretické znalosti. Bylo by velkou chybou, kdyby člověk usnul na vavřínech z dosavadních úspěchů a myslel si, že již pobral veškerou moudrost světa.

Mě nejvíce ovlivnili lidé, kteří jsou nejen kapacitami ve svých oborech, ale současně se nebojí o své znalosti a zkušenosti podělit s ostatními.

Nevím, jestli se mohu mezi ně někdy zařadit, protože čím více se zajímám o nějakou daň, tak zjišťuji, kolik toho ještě nevím. I proto se bojím jednoznačných výroků o něčem, co může být jednoduše popřeno.

Taky se učím

Kdybych nechodil na školení a nečetl každý rok hromadu článků a knih, musel bych skončit. Daně jsou totiž ideální obor, kde je vidět, jak moc se věci, které mají vliv na naše životy, mění. Někdy i několikrát ročně! To samé platí i pro marketing, management, IT nebo medicínu.

Proto si přestaňme hrát na „mladé“ a „zkušenější“ (slovo „staré“ se mi nelíbí). Pojďme všichni udělat to nejlepší, co v nás je, bez ohledu na věk. Věk je totiž jen číslo a člověk je starý, jak se cítí. A díky studiu se budete určitě cítit mladší. 😉

Vyzkoušejte a uvidíte!

Přeji Vám úspěšné studium a hodně pohody v práci.

Pavel Semerád

Pavel Semerád
Na vysokých školách jsem studoval 10 let ve všech formách studia a od roku 2011 jsem vysokoškolský učitel. O své zážitky, zkušenosti a rady se dělím na mém blogu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *