Je to jak do dubu. Alespoň tak si připadám, když si někdo vybere téma diplomky (bakalářky) a pošle mi k němu záměr. V uších mi rezonuje slovo záměr, ve skutečnosti se však jedná jen o název, o jednu větu cíle a o odstavec metodiky.
Však to stačí, ne?
Stačilo by, kdyby cíl nezněl: „Zanalyzuji stav a navrhnu zlepšení.“ Přesně tak abstraktně to zní. Autor si neuvědomuje riziko, že když žádný problém při zpracovávání neodhalí, nebude mít co obhajovat. Problém (potřeba), který si zasluhuje pozornost, by měl být znám ještě před podpisem zadání.
A metodika, kterou jen „metodikou“ označil, je také z říše snů. „Diplomová práce bude rozdělena do dvou částí – teoretickou a praktickou.“ Ve své podstatě the end (~konec), protože v teoretické části prostuduje odbornou literaturu a pak už jen zopakuje cíl.
Však teprve začínám!
To je pravda. Ale výběr, který teď uděláte, ovlivní vaše snažení na příští min. 2 semestry. Je to klíčový okamžik, na který upozorňuji i ve svém e-booku (20 nejčastějších chyb při psaní diplomky). A protože jsem už taky nějakou práci odvedl jako vedoucí, vím, že mají studenti tendenci prospat zimu jako medvědi a probudit se až v dubnu. V květnu pak chtějí odevzdávat práci.
Nevím, co budou dělat, až v půlce dubna zjistí, že nemají co řešit. Samotný popis tématu bez vlastních výstupů není diplomkou. Takže nemají co obhajovat. Pak se možná budou divit, proč si vlastně vybrali téma, o kterém si dopředu vůbec nic nezjistili?
Už chápete, proč jsem takový dráb už na začátku? Dívám se o pár měsíců dál bez růžových brýlí.
Nedívejte se na téma jen dle těchto kritérií
Výběr vedoucího
Byl to skvělý učitel, bude skvělý vedoucí. Přece nepůjdu za tím profesorem, co mě dvakrát vyhodil od zkoušky. To je jedno, že se specializuje právě na téma, které by mi nejvíc vyhovovalo.
Výběr ústavu / katedry / oblasti
O tématu z marketingu, managementu, účetnictví a daní se toho dá napsat spousty. To je fuk, co je to za téma, přece o tom něco napíšu. Jenomže právě proto, že se některá tato témata neustále opakují, mají na ně členové zkušebních komisí vyšší nároky, než na ta neotřelá a originálně zpracovaná.
Výběr tématu
O tématu nic nevím, ale přece se to všechno naučím, až budu psát tu diplomku. A co když ne? Nehrajte ruskou ruletu a raději si o tématu něco přečtěte. Ideální jsou články a publikace jiných akademiků např. na Google Scholar.
Jak bych postupoval já?
Najdu si svoji oblast
Vybral bych si téma v oblasti, která je mi blízká. Třeba proto, že už v ní mám nějakou praxi – zaměstnání a podnikání – nebo mě zaujala na přednáškách. Zašel bych do knihovny… [No dobře, zkusil jsem to ;-)] Naťukám je do Googlu a podívám se, co se v této oblasti právě řeší.
Pokud bych chtěl řešit přímý marketing, asi by mě aktuálně kromě nástrojů na rozesílání emailů zajímalo téma GDPR (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů). K němu bych přečetl dostupnou literaturu, abych věděl, o čem to je. Třeba zjistíte, že to není jen téma pro marketing, ale i pro personalistiku a účetnictví.
Zpracuji záměr práce
O tom, jak napsat záměr bakalářské a diplomové práce, jsem psal v dřívějším článku. Pojďme tyto rady aplikovat do praxe. Jen bych ještě chtěl doplnit, že si ověřím, že toto téma odpovídá mému studovanému oboru. Pak se podívám do informačního systému a najdu si vedoucího, který se touto oblastí zabývá.
Z toho, co jsem přečetl, napíšu úvod. Bude to jakýsi krátký exkurz do problému, který chci řešit. Už tady bych měl poznat, jestli to je „moje“ téma nebo ne. Pochopitelně nemůžu psát definici GDPR, ale zaměřím se na jeho praktické dopady (problémy).
Našli jste problém nebo něco, co stojí za řešení? Stanovte si cíl. Jednoznačně vymezte, co uděláte / čeho dosáhnete. To ale ještě není všechno. Ještě je potřeba, abyste se zamysleli nad tím, jakými cestami (metodami) tohoto cíle dosáhnete. Fantazii se sice meze nekladou, ale nezapomeňte na to, že existují i standardní vědecké metody a že váš cíl musí být naplnitelný a přezkoumatelný.
S takovou ucelenou představou potom vyrazte za vaším vedoucím. Asi nemusím připomínat, že je potřeba začít hledat vedoucího včas. Pokud ale někdo přijde s jednoznačnou představou o své práci, neodchází obvykle s prázdnou.
Přeji vám, abyste měli z psaní práce radost, to je totiž ta nejlepší motivace.
Pavel Semerád