Neodkládejte výběr tématu bakalářky a diplomky!

Sdílejte článek s přáteli.
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email

Když jsem před časem napsal článek, jak si vybrat téma bakalářské a diplomové práce, apeloval jsem na vás, abyste si vybrali téma včas. Někteří nad tím kroutili hlavou a nevěřili mi, že by to neměli odkládat. Teď už je půlka semestru za námi a i na seminářích vám přednášející opakují tuto radu. Pokud vás i tato doporučení nechávají ledově chladnými, připravil jsem pro vás několik argumentů, proč byste neměli výběr svého tématu zbytečně odkládat.

Neodkládejte výběr tématuProč byste neměli odkládat výběr tématu?

Studenti si při výběru témat navzájem konkurují.

I když jsou vaši spolužáci kamarády, se kterými rádi zajdete po zkouškách na pivo, při výběru tématu bakalářky se stáváte vzájemnými konkurenty. Proč tomu tak je? Inu proto, že nabídka témat není nekonečná. To znamená, že se nejzajímavější témata mohou rychle zaplňovat a pokud vše začnete řešit až v listopadu a prosinci, může se stát, že na vás to vaše vysněné nezbude.

Někdy nezůstane žádné volné téma.

Ba co hůř; někdy se stane, že na vás nezbude žádné téma. To by mělo nastávat ale jen ve zcela výjimečných případech. Vysoká škola by vám měla umožnit psaní alespoň nějakého tématu, abyste nemuseli jen kvůli bakalářce prodlužovat léta studií. Protože to ale bude „alespoň nějaké téma“, pravděpodobně bude obtížné se trefit do vašeho vkusu.

Proč je málo témat závěrečných prací?

Protože ani ti nejoblíbenější učitelé si nemohou z časových důvodů vzít více než cca 6-8 bakalářských (diplomových a disertačních) prací na celý akademický rok. Ano, jsou výjimky! Pak ale dávejte pozor na to, aby na vás měl vedoucí dostatek času na průběžné konzultace. Zvláště pak období duben-květen před odevzdáním je náročné i pro něj. Nezapomínejte na to, že je to také učitel a má své pedagogické aktivity, a mimo to se na vysoké škole zabývá i výzkumem, do kterého vás může zahrnout.

Základní podmínka: Téma práce musí odpovídat zaměření studovaného oboru.

Téma bakalářské práce musí být zaměřeno na váš studovaný obor. Asi je zřejmé, že pokud studujete fakultu s humanitním zaměřením, tak vás vedení vysoké školy nenechá bez racionálního zdůvodnění (lépe spíše propojení) psát téma z kvantové fyziky. Pravděpodobně by vám je oborová komise neschválila a vrátila k přepracování.

Mně se dokonce vrátil záměr diplomové práce u studenta studujícího magisterský obor manažersko-ekonomický, protože prý odpovídal spíše oboru finance. Stane se. Do zadání jsme museli přidat jednu větu, aby bylo více manažersko-ekonomické.

Vysoké školy (a je to samozřejmě dobře) kladou velký důraz na kvalitu závěrečných prací. Je to kromě známek v indexu hmatatelný důkaz toho, že jste studovali vysokou školu a jediný, který si kdokoliv může veřejně přečíst na internetu (vč. akreditační komise).

Kde najdete seznam aktuálně vypsaných témat?

Návrhy témat bakalářských, diplomových a disertačních prací jsou přístupné v informačním systému vysoké školy. Často jsou umísťovány i na nástěnce ústavu nebo katedry.

Témata se ale dají po dohodě změnit! Vedoucí jsou rádi, pokud jejich navrhované téma zajímavě rozšíříte nebo dokonce navrhnete vlastní v dané oblasti.

Neznám vedoucího práce, který by vám neumožnil výběr vlastního tématu v dané oblasti nebo, který by vám neupravil na míru již vypsané téma.

Já jsem plně otevřen diskuzi nad zadáním. Je totiž snazší vést práci někomu, kdo má o téma zájem a s kým najdu společnou rámcovou představu – CO a JAK – budeme řešit. Určitě je to lepší, než se o tématu bavit s někým, kdo se přišel „jen tak“ zeptat, jestli to téma je ještě volné…

Takže neváhejte! Čas běží, nepromeškejte ho!

Pavel Semerád

Neodkládejte výběr tématu bakalářky a diplomky!
Ohodnoťte článek. Aktuálně: 4.8/5 (6)

Pavel Semerád
Moje kariéra vysokoškolského učitele začala v roce 2011, kdy jsem dostal bláznivý nápad studovat doktorské studium na Mendelově univerzitě v Brně. I přes dobře míněné rady jsem vydržel a v roce 2014 jsem získal titul Ph.D. Završil jsem tím svou studentskou desetiletku, která nebyla úplně přímočará. Vím moc dobře, jak chutná (ne)úspěch. Svým studentům proto radím, jak neopakovat moje zbytečné chyby.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *