Nezačínejte dělat výzkum, aniž byste měli zajištěná data

Otázka mého čtenáře

Dovoluji si Vás oslovit s prosbou o konzultaci ohledně mé diplomové práce, na které pracuji.

Téma mé práce je zaměřeno na pracovní potenciál různých věkových kategorií na trhu práce. Cílem je poukázat na důležitost a potřebu přizpůsobení vzdělání jednotlivým věkovým skupinám.

V rámci výzkumné části jsem plánoval provést dvě dotazníková šetření mezi zaměstnanci a managementem tří vybraných podniků ve specifickém oboru.  Nicméně se mi nedaří získat jejich spolupráci pro provedení tohoto šetření.

V této chvíli nevím, jakým směrem bych měl zpracovat výzkumnou část. Se svou vedoucí práce komunikuji, ale její pomoc je založena zejména na otázkách, kterými se mě snaží někam navést. Bohužel zatím neúspěšně.

Proto bych Vás chtěl poprosit radu, jak mohu překonat současné obtíže s výzkumnou částí. Jaký postup byste doporučil v situaci, když se nedaří získat dostatečný počet spolupracujících podniků?

Myslíte, že by bylo vhodné změnit metodologii výzkumu, nebo bych měl zvolit jiné podniky či odvětví? Jaké alternativní metody výzkumu bych mohl využít?

Předem děkuji za jakoukoli Vaši radu nebo návrh, který mi pomůže v mé situaci.

Moje odpověď

Děkuji za Vaši důvěru, pokusím se Vás trochu nasměrovat k úpravě výzkumu.

Sám vidíte, že je hloupost vytvářet výzkum, aniž byste měl předem dohodnuté partnery pro dotazník. Pokud potřebujete data/spolupráci od konkrétního subjektu, je potřeba se s nimi nejprve neformálně pobavit o tom, jaká data vám jsou ochotni poskytnout.

Jinak dopadnete tak, jak popisujete. Mrzí mě to, protože data, která byste získal a vyhodnotil, by mohla mít pozitivní dopad na pracovní trh.

Zaměřte se na jednu konkrétní věkovou skupinu

Když tak přemýšlím o Vašem výzkumu, přijde mi hrozně povrchní. Vy v podstatě vezmete všechny skupiny a pak se budete snažit hledat nějaké rozdíly? Nezapomínejte, prosím, na to, že mezi jednotlívými věkovými skupinami jsou už ze své povahy obrovské rozdíly.

Na Vašem místě bych si tedy vybral jednu skupinu a tu bych zkoumal. Jedině tak víte, že dosáhnete konkrétních výsledků, které by bylo možné zobecnit. Jinak budete mít co? Průměr – trochu od toho a trochu od támhle toho?

Cílové skupině přizpůsobte i teoretickou část

V dané situaci bych tedy zaměření práce zúžil a zaměřil se na konkrétní skupinu respondentů. Tomu bych přizpůsobil i teoretickou část se zaměřením právě na Vaši cílovku.

Studium literárních pramenů Vás jistě obohatí a třeba i inspiruje k návrhům pro český pracovní trh. Snáze se Vám pak o ně bude opírat v rámci diskuze při obhajobě vlastních návrhů. Existuje mnoho cest, kterými byste mohl vést svůj výzkum.

Budete-li mít zájem, můžeme se společně setkat v rámci online konzultace, kde bychom mohli probrat detaily.

Přeji Vám, ať Vám jde psaní od klávesnice.

Pavel Semerád

5/5 - (1 hodnocení)

Pavel Semerád
Na vysokých školách jsem studoval 10 let ve všech formách studia a letos jsem zahájil 13. sezónu jako vysokoškolský učitel. O své zážitky, zkušenosti a rady se dělím na mém blogu, na YouTube a v podcastu O studiu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *