Jak jsem si konečně vybral téma diplomové práce (MBA)?

Sdílejte článek s přáteli.
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email

Už od svého návratu z úvodního soustředění na CEMI jsem přemýšlel nad tím, jaké si zvolit téma pro svoji diplomovou práci. Diplomka je totiž jedním ze stěžejních pilířů mého MBA studia a bez ní je dokončit nemohu.

Možnosti výběru témat na CEMI jsou obrovské – od firemní kultury, manažerských procesů a řízení, lidských zdrojů, změn a inovací, až po marketing, etiku a obchod. A tím jsem je všechny ani zdaleka nevyčerpal.

Co myslíte, není někdy velký výběr témat na škodu? 🙂

Díky této rozmanitosti jsem se dostal do pozice, kterou možná také znáte. Prostě jsem nevěděl, jaké téma si vybrat. Měl jsem sice v hlavě několik návrhů, kterým bych se rád věnoval, ale pořád jsem přemýšlel, jestli to nebo ono téma bude vhodné a jestli je budu schopen zpracovat v požadovaném rozsahu a kvalitě.

Výběr jsem odkládal víc než měsíc, než jsem konečně udělal to, co bych dříve nebo později musel udělat, a manažersky jsem rozhodl. 🙂 A abych si to ještě náhodou nerozmyslel, napsal jsem plný euforie žádost o vedení diplomové práce. Stejně si myslím, že i kdybych to odkládal až do Vánoc, vybral bych si to stejné téma.

Jak jsem postupoval při výběru tématu?

Jak už jsem napsal v úvodu, mým hlavním problémem nebylo to, že by mi CEMI nabídlo málo témat. Každý si může vybrat prakticky jakékoliv téma, které je alespoň trochu blízké našim předmětům – ať už povinným nebo volitelným.

Mojí brzdou v hlavě byla vlastní nerozhodnost. A to není zrovna dobrá vlastnost pro jakéhokoliv manažera. Takže jsem si sedl a hluboce se zamyslel, jaké téma by mě opravdu bavilo, které by mě posunulo dále a o čem bych dokázal smysluplně napsat alespoň 40 stran.

Podařilo se mi najít 3 témata, která odpovídala mým představám, a ke každému jsem napsal asi 10 vět. Uvedl jsem k nim sám pro sebe hlavní cíl (dílčí cíle), metodiku (způsob řešení) a co by mělo být výstupem.

Tak tohle byla témata, mezi kterými jsem se rozhodoval:

  1. Zavedení nového produktu na trh.
  2. Zlepšení firemních procesů, což byl i jeden z důvodů, proč jsem šel studovat MBA.
  3. Využití robotů a automatizace, kde bych řešil vliv na budoucí postavení zaměstnanců ve firmě. To téma je mi blízké, protože mj. dělám výzkum u daně z robotů.

Hodnotící kritéria

Dále jsem si stanovil vlastní kritéria, která jsou pro mě důležitá, a ty jsem subjektivně porovnával na škále dobrý – lepší – nejlepší. Sami si můžete zvolit jiný typ hodnocení např. body na škále 1-5, kreslit si smajlíky a srdíčka nebo dávat plusy a mínusy. Je to jen na vás.

Má kritéria mj. byla:

  • Pomůže mi téma v tom, co dělám, anebo v tom, co chci dělat i v budoucnosti?
  • Je to téma, které mě baví, je něčím originální, nebo si ho beru jen z pragmatického důvodu, že se o tom obvykle píšou diplomky? (Mé doporučení: Nepište nudná témata, jejich psaní nebude bavit ani vás.)
  • Kolik toho už o tématu vím?
  • Mohu při řešení uplatnit své současné znalosti a zkušenosti, nebo se budu muset učit úplně novou oblast? To ovlivňuje časovou náročnost.
  • Budu schopen téma vyřešit i po praktické stránce? Upřímně jsem názoru, že každý student je schopen napsat více či méně zdařilou teoretickou část. Problém ale bývá nedostatek dat k vyhodnocování u praktické části. A bez nich se jen obtížně plní stanovené cíle.

Jaký byl výsledek?

Nejvíc se mi „líbilo“ zavedení nového produktu na trh. Válčil jsem však s kritériem „originalita tématu“. Už jsem totiž u obhajob podobných témat byl a výsledkem byla hlavně reklama, reklama, reklama. 🙂

Ono se toho popravdě na 40 stranách o mnoho více napsat nedá. Je škoda, že se obvykle nedá jít do větší hloubky ve všech hlavních oblastech jako je vývoj, výroba, prodej a péče o zákazníka.

Protože se chci věnovat prodeji, vzniklo téma Budování značky pomocí online marketingu.

Diplomku nemůžete psát bez vedoucího

Téma mám, ale stejně jako na vysoké škole pro ně potřebuji získat vedoucího. Na CEMI máme dvě možnosti. Buď si navrhnout svého vlastního vedoucího z kolegů a přátel, nebo si vybrat některého z lektorů.

Já si zcela určitě vyberu našeho lektora, neboť nejde jen o napsání práce. Hlavním benefitem MBA studia je jeho praktické zaměření a možnost konzultovat svůj vlastní „problém“ s odborníky z praxe. Ještě ale musím počkat na schálení mého návrhu. 🙂

O dalších zkušenostech se studiem MBA na CEMI vám napíšu zase příště. Už teď vím, že se určitě zmíním o psaní seminárních prací, protože už musím začít řešit i je. Za chvíli je tu přece „zkouškové“.

Pavel Semerád

Pavel Semerád
Na vysokých školách jsem studoval 10 let ve všech formách studia a od roku 2011 jsem vysokoškolský učitel. O své zážitky, zkušenosti a rady se dělím na mém blogu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *