Rušit psaní bakalářek kvůli umělé inteligenci je blbost

M: Tak nám zruší psaní bakalářek…!!!
Š: A kde paní Müllerová?
M: Na Podnikohospodářské fakultě VŠE.
Š: Ježišmarja to je dobrý a proč?
M: Prý to nedává kvůli umělé inteligenci smysl.
Š: No tak se podívejme, paní Müllerová, jak může používání AI nešťastně skončit.

Takhle nějak by možná Josef Švejk reagoval na zjištění, že Podnikohospodářská fakulta VŠE zruší studentům povinnost psát bakalářské práce. 🙂

Ale teď vážně.

Já jim to právo samozřejmě neberu

Rozhodli, jak rozhodli.

Jen mi nedává smysl, proč ta stejná fakulta neruší i diplomové práce.

A nerozumím také tomu, proč ke zrušení přistupují až nyní, když z vyjádření pana děkana vyplývá, že je stále mnohem pravděpodobnější, že si student nechá práci zpracovat profesionální agenturou než AI.

Psaní prací na zakázku (ghostwriting)

O ghostwritingu jsem už napsal spoustu článků. Můj nejoblíbenější je i po letech ten s názvem Nechte si napsat diplomku a prožijete peklo!

Téma psaní prací na zakázku pravidelně otevíráme i na blogu akademické etiky. Vyvraceli jsme např. i údajnou anonymitu objednávek.

Tak v čem je to AI tak specifické?

Myslím, že za zrušením bakalářských prací nestojí ani tak hrozba, že studentům práci napíše umělá inteligence. Hlavním problémem je pravděpodobně to, že akademický svět bojuje s tím, co je a co není etické.

Při tom definice a doporučení už existují, i když to není ve formě zákona. Spoléhá se na to, že studenti využití umělé inteligence přiznají a že obsah generovaný AI před (s)prostým zkopírováním kriticky zhodnotí.

Zakazovat využití AI je ale blbost

Je to, jako bychom zakazovali používat vyhledávače a elektronické databáze. Je to krok zpět, protože moderní technologie jsou všude kolem nás.

Chceme-li vychovávat kompetentní a konkurenceschopné odborníky a lídry ve špičkových oborech, musíme jim nejen umožnit používání moderních technologií, ale ještě bychom je v tom měli podporovat.

To, co udělala Podnikohospodářská fakulta na VŠE, je krokem zpět. Ano, připouštím, že i zpracování bakalářských projektů rozvíjí myšlení studentů a vytváří jejich kompetence.

Zamyslel se ale někdo nad tím, že i při těch projektech budou studenti využívat AI? Vždyť, proč by to neudělali? Je-li to efektivnější, neodporuje-li to etice (a budu-li vědět, jak na to), udělal bych to taky.

AI nabízí obrovské příležitosti

Každý den lidstvo postupuje mílovými kroky kupředu. Představte si, co by asi naší technologické vyspělosti říkali naši předkové. Možná by zprvu také kroutili nevěřícně hlavami, ale pak by si vzali zapalovač, aby si rozdělali oheň v jeskyních.

Stejné je to i u nás. Je toho stále ještě tolik, co nevíme a neznáme.

Myslím, že bude fascinující sledovat, kam se lidstvo posune v následujících desetiletích. Třeba už opravdu brzy začneme těžit nerostné suroviny na asteroidech a dobývat nové sluneční soustavy.

K tomu ale budeme muset umět pracovat s moderními technologiemi. Tak, proč si to nevyzkoušet např. při psaní závěrečné práce. Když je práce dobře zadaná a zpracovaná, může studentům otevřít dveře do života.

Tak vítejte ve velkém světě, milí kolegové! Platón se Sokratem by z vás měli radost.

Pavel Semerád

3.3/5 - (6 hodnocení)

Pavel Semerád
Na vysokých školách jsem studoval 10 let ve všech formách studia a letos jsem zahájil 13. sezónu jako vysokoškolský učitel. O své zážitky, zkušenosti a rady se dělím na mém blogu, na YouTube a v podcastu O studiu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *