Obhajoba zlej diplomovej práce

Úplně na rovinu – vím, že napsání diplomové práce stojí hodně času a úsílí. A taky vím, že když se člověk dostane do časového presu, tak už mu nezbyde čas na formální dodělávky. Prostě udělá jen to nejdůležitější a někdy ani to ne.

Jenomže součástí hodnocení je i hodnocení formálních náležitostí a jazykové úrovně. Nebudu chodit kolem horké kaše. Zkrátka, když práce obsahuje drobné nedostatky, většinou se nad tím dá přimhouřit oko. A i kdyby to bylo zmíněno v posudcích, pořád se to dá obhájit.

Když ale práce už od první strany vypadá „divně“, „ledabyle“ a „nedokončeně“, může to vaše naděje na doporučující posudek výrazně snížit. První dojem totiž neděláte jen při osobním setkání, ale také při písemném projevu.

Možná vás zklamu, ale to, že jste dysgrafik nebo dysortografik, vás neomlouvá. Také mám svoje „dys“. Víte-li, že máte s psaným projevem problém, měli byste s následnou jazykovou a grafickou korekturou počítat a řešit vše s dostatečným časovým předstihem.

Jinak můžete dopadnout jako moje čtenářka…

Otázka mé čtenářky

Touto cestou by som sa chcela opýtať na Vašu radu prípadne na odporúčanie.

Odovzdala som svoju diplomovú prácu, avšak robila som ju pomerne v chvate a kým som dala všetko do poriadku, tak som len tak tak stíhala už náhradný termín odovzdania, za ktorý sa zasadila moja školiteľka, aby som ho dostala.

Posudok oponenta diplomovej práce

No a text, ktorý som odovzdala, obsahovo možno dáva zmysel – avšak – najväčšiu chybu som spravila v tom, že formálne tá práca vyzerá zle. Dokument nie je naformátovaný podľa požiadaviek a oponent mi dal za to F.

Ostatné časti úplne nezatratil, ale skrz to že ten dokument vyzeral katastrofálne, som dostala celkovú známku F – čomu sa nečudujem. Školiteľka vyzerá že mi plánuje dať E, ak som pripravená na to, že to pravdepodobne asi aj tak neobhájim.

Ide o to, že v praktickej časti som sa venovala pokusu a meraniam v laboratóriu, pričom ten pokus sme naplánovali so školiteľkou ešte pred vypuknutím covidu. Dokopy som strávila v laboratóriu asi mesiac.

Ako prebiehalo spracovanie diplomovej práce?

Namerali sme toho naozaj veľa, použili sme ale len časť vzoriek a tá téma, pokus a vlastne aj výsledok experimentu boli celkom namakané. Neskoro som dostala výsledky meraní, ale to nebola jediná príčina toho stresu pred odovzdaním.

Celkovo som neskoro začala spracovávať diplomovú prácu, lebo síce som mala úžasnú ochotnú pani školiteľku, ale odpovede na moje otázky selektovala a odpovedala len na tie, ktoré sa týkali konkrétnych termínov stretnutia v laboratóriu.

Nemá rada, keď školiteľ študentovi nadiktuje, o čom má písať, ale že by na to študent mal prísť sám a byť tvorivý… čomu tiež rozumiem.

Vyjadrila sa, že sa jej moja teoretická časť celkom páči a že si myslí, že to je práca, ktorá by mohla byť ohodnotená úplne inak, keby… Keby mám ešte týždeň času a začnem to spracovávať skorej a naformátujem to podľa pokynov.

Je šanca to obhájiť?

Chcem sa Vás opýtať, či ste sa už s niečím podobným stretli a či si myslíte, že je šanca to obhájiť a možno len vytvoriť opravné listy k tomu…?

No a najhlavnejšie – keď by som sa s tou svojou prácou dostala až pred komisiu, ktorá ma začne variť za všetky tie nedostatky – nenapadá Vás prosím niečo rozumné, čo by som im mohla povedať ako dôvod toho, prečo som text odovzdala v takom stave?

Nemyslím si, že tie chyby sú nejak ospravedlniteľné, ale (podľa mojej školiteľky) keď by výborne odpovedám na štátniciach možno by vedeli prižmúriť oko a buď to akceptovať s opravnými listami alebo ma nechali opakovať „len“ obhajoby.

Moje odpověď

Děkuji Vám za důvěru, se kterou jste se na mě obrátila se svojí otázkou. Pokusím se Vám odpovědět, jak bych postupoval já, i když celkové vyhlídky nejsou příliš růžové.

Před tím, než začnu láteřit nad tím, jak je nezodpovědné, když si na formátování práce nenajdete dostatek času, rád bych tu zmínil příklad jedné hudební kapely, který na svém blogu uvádí Igor Szöke:

Ta si pro ověření toho, jak organizátoři splnili jejich požadavky, vymínila, že chtějí misku lentilek. Nesměla se mezi nimi však objevovat žádná lentilka hnědé barvy. Pokud ji tam členové kapitoly objevili, mohli koncert ukončit bez náhrady.

Proč o tom píšu?

Představte si, že jste v pozici oponenta nebo člena zkušební komise. Co si pomyslíte o práci, která už na první pohled vypadá, že autor nedodržel požadavky vysoké školy. Bojíte se číst dál, aby na vás nevyskočil nějaký „kostlivec“.

Možná si pomyslíte, že to ten autor pěkně odfláknul. Při tom to nemusí být pravda. Třeba jen omylem nahrál o dvě zálohy starší soubor, kde text ještě nebyl naformátován. Tak jako tak, prostě to vypadá blbě.

Místo toho, abyste mě zaujmuli obsahem, který budu hltat od začátku do konce, budu znechucenej tím, jak špatně se to čte. A když to bude trvat dlouho, pravděpodobně to zmíním ve svém posudku.

Zpracování výsledků

Na druhou stranu je samozřejmě pořád důležitější samotný obsah. Lidsky chápu, že to vaše zpracování mohly ovlivnit pozdě získané výsledky, jako oponent na to ale nemohu brát zřetel. Hodnotím to, co jste vytvořila a ne (hladký/komplikovaný) průběh zpracování.

Chápu postoj Vaší paní vedoucí, protože student by měl opravdu převzít iniciativu a vytvořit práci z převážné většiny sám. Přesto jsem přesvědčen, že kdybyste za paní vedoucí přišla s konkrétními otázkami, jistě by Vám pomohla (=poradila).

To už teď ale nezměníme! Pojďme se podívat na tu obhajobu.

Pokud půjdete s takovou prací ke státnicím, nemůžete příliš očekávat hladký průběh. To však neznamená, že by se taková práce nedala obhájit. Jen to bude těžší, než kdyby tam ty projevy nedostatku času neobjevily.

Sdílím optimismus paní vedoucí. I já si myslím, že když přesvědčíte komisi, že je po obsahové stránce v pořádku, že by to oko přimhouřit mohla – však brzy uvidíte.

No, a kdyby se do Vás přeci jen opřela, že je to nevhodný formát atd., je lepší přiznat chybu, posypat si popel na hlavu a doufat, že to nějak projde. Nikdy své komisi ale vědomě nelžete. Může to sice pomoci, ale ty následky, když se lež odhalí, mohou být fatální.

Potřebujete pomoc s přípravou na obhajobu?

Pokud potřebujete pomoc s přípravou na obhajobu a s reakcí na posudky, napište mi a vše můžeme probrat společně na online konzultaci.

Přeji Vám úspěšnou obhajobu.

Pavel Semerád

5/5 - (4 hodnocení)

Pavel Semerád
Na vysokých školách jsem studoval 10 let ve všech formách studia a letos jsem zahájil 14. sezónu jako vysokoškolský učitel. O své zážitky, zkušenosti a rady se od roku 2017 dělím na mém blogu, na YouTube a v podcastu O studiu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *