Které grafy mám dát do prezentace při obhajobě bakalářky a které ne?

Všem studentům před státnicovými obhajobami doporučuji, aby se v prezentacích nebáli používat tabulky, grafy, obrázky nebo vzorce, protože je to lepší než 1000 slov! Jsem moc rád, že si to mnozí z nich berou k srdci a že tak skutečně činí.

Jenomže, co dělat v případě, kdy jich máte v bakalářské práci více a všechny se vám do prezentace logicky nevlezou? No to je horší situace, ale i ta má řešení. Jaké? Tak právě na tuto otázku jsem odpovídal mému čtenáři.

V bakalářce mám 20 grafů, které mám dát do prezentace?

Rád bych Vás touto cestou poprosil o radu a zeptal se ohledně prezentace (obhajoby) mé bakalářské práce. V rámci metodické části jsem si pro svůj výzkum zvolil dotazníkové šetření, které obsahovalo celkově 20 otázek.

Jednotlivé odpovědi jsem zapracoval v práci ve formě grafů, proto mě zajímá, podle čeho určit, které grafy do prezentace zahrnout? Nebo je jedno jaké tam uvedu, pokud se týkají tématu a souvisejí s nastavenými cíli práce. Všechny je tam dát logicky nemůžu. Děkuji mockrát za odpověď.

Moje odpověď

Velmi mě těší, že se řídíte mým doporučením a že nebudete nutit členy komise číst 30 řádků na každém slajdu. Grafická znázornění totiž dokážou udělat stejnou službu, jsou přehlednější a skvěle oživí vaši prezentaci.

Stává se však velmi často, že studenti mají těch grafů v bakalářce víc a podobně jako Vy si lámou hlavu nad tím, podle čeho vybrat ty důležité a o které (raději) nezmiňovat.

Věc se má tak. V každém dotazníku jsou otázky pro dosažení cíle více a méně důležité. To méně berte, prosím, s nadsázkou. Mám tím ale na mysli otázky, které se dají snadno slovně interpretovat, a jejich přidaná hodnota by v prezentaci byla nízká.

Např. koláčový graf k otázce, kolik procent respondentů bylo mužů a kolik procent žen bych tam určitě nedával. To se dá jednoduše říct v jedné větě.

Naopak, pokud máte nějakou číselnou řadu, nebo více proměnných, je lepší použít graf, na kterém své výsledky snáze ukážete.

Nedokážu Vám sice odpovědět, které „důležité“ grafy byste měl dát do prezentace. Doporučuji Vám však použít selský rozum a dát tam opravdu jen to důležité. A to se netýká jen grafů.

Přeji Vám úspěšnou obhajobu.

Pavel Semerád

5/5 - (1 hodnocení)

Pavel Semerád
Na vysokých školách jsem studoval 10 let ve všech formách studia a letos jsem zahájil 13. sezónu jako vysokoškolský učitel. O své zážitky, zkušenosti a rady se dělím na mém blogu, na YouTube a v podcastu O studiu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *