Má pokračovat v tématu bakalářky, které obhájila za E?

Mám na Vás dotaz ohledně bakalářské práce na pedagogické fakultě. O téma BP jsem požádala sama, ale fakultní komise mi je dosti pozměnila, takže jsem dlouho bojovala s tím, zda má vůbec smysl se tématu ještě věnovat. Ale protože panika s rozebranými tématy (a nereagujícími vedoucími bakalářek) byla mezi studenty obrovská, neodvážila jsem se už nic měnit.

V průběhu práce na BP jsem ke změněnému tématu přece jen našla cestu a nakonec jsem vypracovala něco, na čem bych ráda pokračovala i ve své praxi. Moje vedoucí práce byla spokojená (za „B“). Moje oponentka mi ale bohužel vytkla podle mého mínění okrajovou věc s tím, že „takto vlastně nemůže práci z didaktického hlediska zhodnotit“ a dala mi za „C“.

Při státnicích se komise po přečtení oponentury držela právě tohoto výroku. Řekli mi, že moje práce nemá žádný smysl, je úplně mimo náš obor, a dali mi za „E“. Moji prezentaci BP ani obhajobu nijak soustředěně neposlouchali, někteří si během ní hráli s mobilem, jiní chodili po místnosti a zabývali se občerstvením apod.

Samozřejmě jsem ráda, že mně nevyhodili úplně, ale musím říct, že mám intenzivní pocit nepochopení. S fakultou nechci nijak bojovat, zítra si odbudu promoci a jsem ráda, že se tam už nemusím nikdy ukázat (ke studiu na této fakultě mám také mnoho výhrad).

Ale ráda bych zjistila, jestli je možné požádat někoho z oboru o nezávislé zhodnocení mé práce, protože se opravdu rozhoduji, jestli se jí dále věnovat, nebo jde skutečně o paskvil a slepou uličku. Nebo je taková žádost neetická nebo nereálná a musím se navždy smířit s výrokem lidí, kteří se do mé práce prakticky ani nepodívali?

Moje odpověď

Na úvod mi dovolte, abych Vám poblahopřál k úspěšné obhajobě. To, že to u obhajoby někdy „zaskřípe“, se někdy stává. Jak jsem již psal ve svém článku – Které kapitoly si (ne)čtu u státnic – na čtení u státnic není moc času.

Zkoušející nemají reálnou možnost si práci důsledněji přečíst. Proto berou v potaz všechny možnosti, jak práci ohodnotit i bez čtení. Jedním  z těchto prvků je obhajoba samotná, kde můžete prodat vše, co potřebujete a kde můžete reagovat i na výtky z posudků.

Posudky jsou druhou důležitou částí obhajoby. Jedná se o nezávislé hodnocení nejméně dvou osob, které měly čas se s prací blíže seznámit a vyjádřit na ní vlastní názor. Někdy se posudky dle mého názoru přeceňují a démonizují.

Jedná se o dva názory – vedoucího a oponenta. Tím nechci říct, že by byly bezcenné. Spíše bych chtěl říct, že je velmi pravděpodobné, že kdyby práci četl i někdo další, mohl by napsat zcela odlišný posudek. Každý totiž klade důraz na něco jiného, ale má právo na svůj názor!

Jsem rád, že se Vám podařilo najít téma, které Vás baví i po profesní stránce. Chápu tedy Vaši otázku, jestli je možné v něm pokračovat. Samozřejmě můžete požádat někoho o nezávislé stanovisko. Opět to bude ale jen názor někoho třetího.

Nejjednodušší řešení – napište vědecký článek

Já mám pro Vás jedno takové jednoduché řečení. Udělejte z Vaší bakalářky vědecký článek, a buď ho prezentujte na odborné konferenci, nebo ho pošlete do vědeckého časopisu.

Na konferenci můžete prakticky prezentovat svoji státnicovou prezentaci a ihned dostanete odpověď na Vaši otázku. Posluchači Vám ji totiž v rámci diskuze dají bezprostředně po konci prezentace.

Když práci pošlete do vědeckého časopisu, potom Váš článek půjde nejdříve do recenzního řízení. To probíhá oboustranně anonymně – Vy nevíte, kdo je oponent a oponent neví, kdo je autor. Získáte tak 2 nezávislé posudky na Vaši práci.

Recenzenti Vaši práci buď doporučí k publikování, nebo budou mít nějaké připomínky na přepracování. Každopádně budete znát názor i dalších osob.

Pokud budete chtít v tématu pokračovat, můžete tento článek potom citovat v diplomce. Je to pak obrovský přínos při obhajobě, zvláště pak podaří-li se Vám to správně „prodat“. 🙂

Pocitem křivdy se ale v žádném případě nenechte otrávit. Užijte si promoce a přeji Vám mnoho úspěchů i v dalším studiu.

Pavel Semerád

5/5 - (3 hodnocení)

Pavel Semerád
Na vysokých školách jsem studoval 10 let ve všech formách studia a letos jsem zahájil 13. sezónu jako vysokoškolský učitel. O své zážitky, zkušenosti a rady se dělím na mém blogu, na YouTube a v podcastu O studiu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *